lördag 27 oktober 2018

Standardlista

Det är lördag, Cyklisten mekar med sin cykel, Lillcyklisten sover (!) i spjälsängen (!!) och ute ligger ett snötäcke på marken och världen är alldeles ljus. Malin gjorde en rolig lista som handlar om olika standarlösningar man har i vardagen:

Standardfrisyren

Det har länge varit knut, i flera år faktiskt, och det senaste året var det en tjock fläta, men just nu är det två långa flätor. Ibland "utbakade" franska flätor, ibland helt vanligt flätat. Jag har märkt att jag kan få ont i hårbotten om jag har knut när jag sover, det är som om håret dras i fel riktning. Just nu funkar två flätor bäst även om jag tycker det ser något infantilt ut, men det är praktiskt när jag sover med Lillcyklisten på magen/bröstet på natten eftersom en fläta blir väldigt knöligt.

Jag är fräschören själv i dessa dagar
Standardstädningen

Jag plockar ganska mycket även om det trots det är saker överallt. Jag tycker också om att ordna disken även om jag inte hinner diska precis nu, alltså ställa tallrikar i en hög, bestick i en hög osv. HATAR disk som ligger i diskhon och blir flottig och äcklig. Hellre plocka och få det att se mindre stökigt ut än att dammsuga. Eller, kan inte med att dammsuga om jag inte har plockat först.

Standardkläderna

För tilfället mjukiskläder, oftast ett par gravidtights (de är ju skönast, var hittar man ett bar hållbara sköna bomullstights med hög midja?) och en t-shirt. 

Standardfrukosten

Två smörgåsar med ost på, ett stekt ägg alternativt äggröra, två koppar kaffe och ett stort glas vatten. Det låter jättetråkigt och jag älskar egentligen extravaganta frukostar men till vardags tycker jag att det är skönt att inte behöva tänka till överhuvudtaget innan frukosten har landat i magen. Dock kan jag sakna tiden innan jag fick bannor av tandläkaren och fortfarande drack juice varje morgon, det är så gott! 

Standardbakverket

Jag bakar aldrig sötsaker, det skulle vara någon paj någon enstaka gång. Nej, bröd är min grej. Jag har just nu ett standardrecept som är så bra som jag hittade hos Underbara Clara, jag kan verkligen rekommendera det! Byt gärna ut en del av vetemjölet till dinkelmjöl (eller speltmjöl som det heter i Finland) så blir brödet extra saftigt. När jag bakar det brukar det bli två plåtar och jag fryser nästan alltid in allt för att ha färskt bröd att plocka fram när man vill lyxa till tråkfrukosten ovan. 

Standardkvällsrutinen

Den är helt upp och ner just nu! De senaste dagarna har vi faktiskt försökt (och lyckats med) att lägga Lillcyklisten i spjälsängen vid 18- 19-tiden, han har sovit i 2-3 h och då har vi suttit i soffan antingen med varsin sysselsättning typ bok eller dator, eller så har vi sett på film. Jag brukar också försöka hoppa i duschen då om jag inte har lyckats med det tidigare, När Lillcyklisten vaknar äter han, får torr blöja och sen försöker jag natta honom i spjälsängen igen innan jag själv lägger mig. Allt det där andra, typ tandborstning och sånt försöker jag bara slänga in där det går, haha.

Standarhälsningsfrasen

Antar att det handlar om telefonen, då brukar jag säga "Ja hej det är Nina" om jag inte vet vem det är, annars bara "Hej!".

Standardvärderingarna

Man ska vara snäll och trevlig mot varandra. Man ska tänka på miljön, i alla led, och göra det man kan och orkar med för att dra sitt strå till stacken. Man ska hjälpa andra med småsaker när man kan, typ i stil med "hjälpa gamla tanter över gatan". Jag vet att det låter präktigt, men jag tycker faktiskt det blir allt viktigare eftersom vi inte ser varandra i lika stor utsträckning för att vi går runt med våra mobiler framför näsan hela tiden (ja, jag också). Säkert en massa andra saker också, men det är det jag kommer att tänka på nu.

Standardmotionen

Promenader, för tillfället. I vanliga fall joggning och vardagscykling och lite yoga i vardagsrummet. Jag ska på efterkontroll nästa vecka och ska då förhöra mig om vad jag får och inte får göra, längtar efter att få springa och behöver verkligen yoga efter allt obekvämt amningskrumbuktande.

Standardmusiken

Slappt nog blir det en hel del Discover Weekly på Spotify, i övrigt är jag ganska slö när det gäller att hitta ny musik nu för tiden. Mycket elektroniskt och lite ambient-aktig musik, som tur har jag och Cyklisten väldigt lik musiksmak (förutom alla singer-songwriters som bara jag gillar) så oftast gillar jag det han lägger på. Uuuuusch vad tråkig jag är! Okej, för att namedroppa några jag gillar just nu: Kurt Vile, Onni Boi, Palmbomen II. Sen gillar jag alltid att lyssna på blues och jazz, men av någon anledning glömmer jag ofta bort det, väldigt konstigt. Jag tycker också om Västafrikans musik och typ "ökenblues" i stil med Tinariwen.

Standardsamtalsämnet

Just nu? Gissa tre gånger, haha. Bebis, sömn, sömn, bebis. Det är typ det. Fast också en hel del prat om var vi vill bo i framtiden. I stad, i lägenhet, i hus?

Standardhänget

Hm, lite dåligt med häng för tillfället pga ny i stan, men vi har faktiskt hängt en del med J som jag studerade med i Åbo och som också bor i Umeå, så kul! Annars är det mest Cyklisten och Lillcyklisten just nu. 

Standardhumorn

Senast igår youtubade jag Rallys Melodi Grad Prix (orkar inte leta länk), dvs. parodier på Melodifestivalenlåtar. Slappt men kul.

Nu vaknade Lillcyklisten men jag hade ändå inget särskilt på den sista punkten "Standardingredienser när jag skriver" så jag får vara nöjd så!




Inga kommentarer:

Iskall vår

Det finns inte så mycket att säga om februari, det var en månad som gick fort, den var bättre än januari (krävs iofs inte mycket för att lyc...