onsdag 15 januari 2020

Januari

Jag skrev precis ut utkastet till hemtentan som ska lämnas in på fredag, jag sitter vid ett bås i den tysta läsesalen på universitetsbiblioteket och utanför fönstret har nästan all snö smält bort. Januari är inte den muntraste av månader, och mindre munter blir den av att det inte ens är vinter. Tankarna snurrar, dagarna går, och samtidigt kommer sommaren närmare och det känns nästan lite som förr - vad ska jag göra i sommar egentligen? Jag är fortfarande anställd på min tjänst i Göteborg, men samtidigt känns det ganska märkligt att tänka sig att jag skulle "sommarjobba" där och ta en paus från min studieledighet. Men något ska jag göra, studieledigheten tar ju faktiskt en paus i och med vårterminen. 

Det är så dumt att behöva fatta liknande beslut den här tiden på året då hjärnan trögt tröskar på i en energifattig dimma och det allra enklaste är att bara drömma sig bort till någonting helt annat. I år kan jag inte påstå att jag har något egentligt nyårslöfte, men tre saker har jag förändrat/börjat på och det är:

1) Jag har avinstallerat Instagram. Bestämde mig för att inte kolla flödet under julen och när lovet var slut tog jag resolut bort appen utan att ens kolla vad som hade hänt. Lite fomo har jag allt, men mest känns det faktiskt jätteskönt. Får se hur länge det håller.

2) Jag har nu i en vecka gjort Yoga with Adrienes 30 days of yoga. SÅ SKÖNT. Jag har otroligt ont i magmusklerna men efter att sitta på röven hela dagarna behöver jag verkligen röra på kroppen.

3) Jag och Cyklisten har slagit upp precis alla dörrar och fönster för framtiden. Jo, vi bor i Umeå, och tanken är att vi ska bo här. Men i något skede var det som om det blev en låsning och det som kändes kul med att flytta hit kändes plötsligt bara jobbigt. Jag har ingen aning om vad det innebär i praktiken, men det känns viktigt och bra att på allvar se på vilka möjligheter som finns och inte bara ha meningen "vi kan ju alltid ändra oss" som en brasklapp utan innebörd.  

Inga kommentarer:

Den senaste tiden

Det har varit några bra veckor med bättre balans, eller så är det bara ljuset och den begynnande våren som trots bakslag ju kommer. Jag tänk...