onsdag 27 januari 2021

Lite mer vardag

Äntligen är mina veckor lite mera gripbara. Måndag, tisdag och onsdag tänker jag på som pluggdagar. Då försöker jag göra det som behövs för de två kurserna som jag nu går, en i digital kommunikation och barn på 50% och en i somaliska på 25%. Hittills har underligt nog den kurs som är på 25% varit mer krävande och tagit mer tid, jämfört med kursen på 50% som känns betydligt mer hanterbar. 
 
Nu pluggar jag alltså 75%, man kan ju med rätta undra om jag är galen. Men det betyder att Lillcyklisten får vara på förskolan mellan 08:30-14:30 varje dag och det tycker jag känns mycket roligare. I praktiken betyder den extra timmen vi fick pga att jag kom in på 25%-kursen att han hinner vara med och äta mellis, det känns bra för jag tycker det är så tråkigt för alla så kallade "femtimmarsbarn" som kanske hinner se att mellanmålet dukas upp bara för att i nästa stund fösas iväg till hallen för hämtning. 

För mig betyder det en lite mindre stressad känsla efter lunch och att jag slipper tänka på hur och var och när mellanmålet ska intas (ute? inne? utanför förskolan? ska vi gå ut sen?). För Cyklisten som pluggar heltid hemma i sovrummet betyder det i bästa fall en timme mindre av skrik och gnäll när han sitter och jobbar.

Inga kommentarer:

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...