onsdag 29 september 2021

Höstlista

En lista, som sig bör. Hittad hos Ellen.


Vill fokusera på: Att ta det lugnt när ett barn sover och ett annat är på förskolan. Det vill säga sitta i soffan och göra något lagom energiskt, inte fara runt och förbereda tusen saker för att "passa på" när jag har en stund över. 

Vill ha mer av: Do I dare say it? Egentid. Görandes vad som helst, egentligen. Men kanske allra helst kvällstid, med en vän, över ett glas öl.

Vill ha mindre av: Tjafs! Man blir så trött på sig själv och på varandra när man tjafsar.

Vill titta på: Någon spännande miniserie. Just nu har vi bara Netflix och Viaplay och jag tycker det är svårt att hitta bra serier just nu. Får kanske ta upp HBO igen...

Vill lyssna på: Ljudböcker! Så glad att jag började lyssna igen, det har också fått mig att läsa mer fysiska böcker. I kön just nu är bland annat Johanna Lindholms Trion och Meg Masons Sorrow and Bliss.


Vill läsa: Martinas nya bok Pisces SZN! Och Quynh Trans Skugga och svalka. Idel finlandssvenskar tydligen.

Vill ha på mig: Något annat än funktionsplagg please? Svårgenomförbart denna säsong när man har två småbarn. Drömmen hade varit en snygg men opraktisk klänning som man absolut inte kan amma i och skor med hög klack.

Vill lära mig: Att inte vara så ängslig. Tror inte jag uppfattas som ängslig, men ibland undrar jag om jag nånsin fattar beslut baserat på vad jag faktiskt vill eller om jag alltid anpassar mig efter vad som är bäst för människor i min omgivning.

"Äta ute"
Vill hänga på: Tullen på Mariaplan! Helst med Cyklisten. Oklart om det är genomförbart.

Vill dricka: Någon riktigt god ale. Och jättemycket kaffe.

Vill äta: Gärna något starkt? Tycker kidsen här hemma äter det mesta, men vi har varit lite slöa med att introducera stark mat. Hade inte heller tackat nej till den glasnudelsallad jag åt häromdagen då jag träffade M på en vietnamesisk restaurang. Det får oavsett helst vara utanför hemmet, tack.

Utflykter och resmål: Åh, finns ju så många ställen jag vill åka till, som så många andra. Men längtar faktiskt efter att åka till Helsingfors. Det blir liksom aldrig att jag är i södra Finland eftersom alla Finlandsresor bär av till Österbotten, men en stor del av mina vänner och min släkt bor i Helsingfors så en långhelg där hade varit jättekul. Kanske hela familjen? Eller bara med ett barn?

Inga kommentarer:

Den senaste tiden

Det har varit några bra veckor med bättre balans, eller så är det bara ljuset och den begynnande våren som trots bakslag ju kommer. Jag tänk...