torsdag 4 januari 2024

Januari

Det har snöat i Göteborg och vinden ilar och kyler ner kinderna, det är långt ifrån -30 som det har varit hemma i Jakobstad idag men kallt nog för västkusten. Det är mysigt med snön, men blåsten kan jag vara utan. Jag kommer på att vi har en dubbelvagn som vi egentligen har slutat använda eftersom jag tycker att Lillcyklisten är stor nog att promenera till och från förskolan, men eftersom det tar en timme att gå vägen på egentliga tio minuter när det finns snöhögar att hoppa i och vind att klaga på testar jag, och jag orkar putta vagnen hela vägen upp på höjden. Det tar ändå länge att komma hem, allt möjligt ska förhandlas i förskolans hall innan vi kan börja gå hemåt.


Januari är en konstig månad, den hör liksom inte till på något sätt. Känns mest som en transportsträcka. Vi har varit sjuka hela jullovet och bara varit hemma, Cyklisten är fortfarande febrig och hemma från jobbet och egentligen vill man bara bort, någon helt annanstans. Önskar ibland att jag kunde koppla bort allt och åka på en charterresa till ett soligt land, men kommer inte för mig. Och dit det känns rimligt att åka (Danmark? Tyskland) vill man inte styra sig just nu för det är knappast varmt där heller.

Min strategi för att orka med vintern just nu är:

Yoga 
Läsa bra böcker
Ta bussen till jobbet så länge det är kallt
Träffa vänner
Inte reta upp mig på småsaker

Inte en jättebra plan, ganska diffust. Men tror grundtanken är att försöka gå in i mig själv istället för att suga åt mig av omgivningens (läs: familjens) upp- och nergångar. Försöka behålla fokus framåt liksom. Vi får väl se hur det går.

Inga kommentarer:

Den senaste tiden

Det har varit några bra veckor med bättre balans, eller så är det bara ljuset och den begynnande våren som trots bakslag ju kommer. Jag tänk...