tisdag 25 juni 2019

Det som behövdes när bebisen kom

Den här tiden förra året började vi så smått fundera på vad vi kunde tänkas behöva handla innan Lillcyklisten föddes, jag läste säkert tiotals olika listor på bra och dåliga saker. Eftersom det alltid är någon som är gravid och som kanske är i en likadan googlingsfas tänkte jag lite kort lista det jag tycker var smart att ha hemma.

Till mig själv och Cyklisten:

- matlådor i frysen att plocka fram och värma. 

Ska du ta med dig ett enda tips är det detta, du kommer inte att ångra dig, tro mig! Jag önskar nu att vi hade gjort ännu fler lådor, minns fortfarande en av de första kvällarna när vi satt och åt middag och märkte att klockan var typ halv tio på kvällen, och ingen av oss hade en aning om vart dagen hade tagit vägen. Tipsa även alla som du känner om att ha med sig mat när de kommer på besök, de kommer för alltid att vara de godaste människor du känner.


Till mig:

- amnings-bh
- amningsinlägg 
- Purelan-salva  
- snacks, choklad

Inte jättechockerande tips, typ ett o-tips. Och det mesta bara relevant om du tänker försöka amma.

Till bebisen:

- bärsjal och/eller bärsele

Bärsjalen räddade så många nätter, det hände till och med att jag sov med Lillcyklisten i sjalen halvliggande på soffan. En nyföding väger inte mycket men det blir ändå tungt att gå runt och bära en bebis efter ett tag, plus att det är supermysigt så klart och lätt för en eventuell partner att också kunna vara riktigt nära ungen. Vi körde först med sjal, sen när Lillcyklisten blev tyngre också med en sele som vi fortfarande använder ibland.

- babynest

På BB hade de ett nest som hette typ bag in box, nej jag skojade, bed in box hette det nog. Det var så smart för man kunde fälla ner en långsida och amma liggandes, mycket smidigt. Jag fick aldrig till liggammandet, men hade gärna haft en bed in box, dock är de sviiiindyra så kolla om det finns begagnade! Lånade själv ett babynest av en kompis, det var mycket användbart.

- amningskudde

Försökte palla upp med vanliga kuddar i början men slet mitt hår efter några dagar och fick raskt en amningskudde av snäll svärmor. Hade nog varit skönt att ha från start.

- spjälsäng

Så olika hur folk gör, men vi använde spjälsängen rätt så tidigt, inte nätterna igenom men för någon tupplur då och då. Samsovning har aldrig funkat för oss, vi är lättväckta alla tre, så det var väldigt skönt att ha sängen hemma. Också bra som en psykologisk förberedelse, även om det är totalt obegripligt att det ska komma en person ut ur den där magen.

Va, vad är det där för lite skrutt? I filt stickad av sin mormor.
- barnvagn

Vi köpte en begagnad vagn på Blocket, det var ett jättebra beslut! Det visade sig nämligen ganska fort att Lillcyklisten inte ville ligga på rygg och sova i den, hade vi köpt en dyr liggvagn hade den med andra ord nästan blivit helt oanvänd. Däremot köpte vi en helt ny cykelkärra/joggingvagn med ett spädbarnsinlägg som fungerade jättebra. Vår bebis var mycket nöjdare när han fick titta ut, vet att det finns många åsikter kring detta men bara som en liten grej att lägga bakom örat. Alla bebisar vill inte sova i en liggvagn, och trist då om man har lagt tusentals kronor på en sån. 

Uppenbara (?) grejor som jag listar ändå:

- mjuk bomullsfilt
- torklappar och trasor
- blöjor
- rumpsalva
- nagelfil/nagelsax
- bebiskläder
- febertermometer
- febernedsättande till barn

Det vi inte hade men gärna hade haft:

- vantar till bebisen! Hade ingen aning om att de kunde ha såna rakbladsvassa små klor, det hade varit bra med vantarna redan på BB. Framför allt för bebisens egen skull alltså, de river sig massor i ansiktet i början.
- amningsnattlinne - kanske onödigt men jag hade definitivt haft glädje av ett sånt.
- nappflaska och ersättning - praktiskt att ha hemma om amningen inte funkar.

Med reservation för att jag garanterat har glömt något.

3 kommentarer:

Temumriken sa...

Tack för listan! Väntar bebis om fem veckor (plus minus, du vet...) och har en hel del ofixat ännu. Man klarar kanske den första tiden någorlunda med mammalådan (+ extra kläder i små storlekar) och bilbarnstol, men bl.a. barnvagn (!), amningskudde och babyvakt (för att kunna sova på balkongen) är oinförskaffat.

Nina sa...

Spännande tider! Ja, mammalådan är nog en fantastisk grej, tror att man klarar sig jättebra på det som finns i den i klädväg. Bilbarnstol glömde jag, det hade vi också köpt i förväg. Jag ska tänka på dig de kommande veckorna, det är nog en omtumlande upplevelse hur det än blir!

Temumriken sa...

Tack!

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...