torsdag 13 juni 2019

Känns som fredag

Läste precis ut Claire Messuds The Burning Girl och gillade den verkligen. Hon skriver med sån lätthet, jag har tidigare bara läst Kvinnan på övervåningen och hade helt rätt i min misstanke om att jag borde tycka om också andra böcker av henne. Lite snopet, för jag hade tänkt att boken skulle bli semesterläsning, men jag kommer antagligen inte att hinna läsa så mycket under semestern ändå så det var väl lika bra så här.


Jag är jättekissnödig, men vågar inte smyga förbi Lillcyklistens rum för han är oerhört lättväckt just nu och behöver all sömn han kan få. I förmiddags var vi på Västerbottens museum igen och härjade runt och fikade/åt lunch (märker nu att ordet fika är en del av min naturliga vokabulär, men nu har jag ju nästan bott i Sverige i tio år så...) och träffade en annan nästan jämnårig bebis. Av någon anledning är det nästan aldrig andra barn där i lekhörnan, vet inte om folk inte känner till att den finns eller vad det beror på. 

Åt även mycket god gofika, det var som en morotskaka i rulltårteformat, alltså en rullad morotskaka med "glasyren" (eller vad sjutton det nu är?) inrullad, så sjukt god! Älskar caféet där, supergott kaffe, jättegod mat och gott kaffebröd, trevlig personal, bebisvänligt. I ett annat liv hade jag gärna suttit där och jobbat med något frilansskribentjobb.

I eftermiddag borde vi gå till parken, men jag tror nästan att vi blir tvungna att svänga förbi biblioteket också nu när Messud är utläst. Råkar veta att min nästa reservation är klar att låna, det är Jennifer Egans Manhattan Beach. Jag måste säga att det har varit ett starkt romanår hittills, och det är bara juni än. Bra grej med att få barn och vara ledig från bokhandelsjobbet: jag får äntligen överraskas av när mina favoritförfattare kommer ut med nya böcker! Who knew, liksom. 

2 kommentarer:

osma sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Floor Lola sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...