söndag 27 augusti 2023

Skörd

Imorgon är brytpunkten, det har inte varit det tidigare men jag tror att det håller på att bli det, dagen efter vilken det är okej att tänka att sommaren är slut. Jag har förberett mig så pass att jag drömde en stressdröm om att ordna barnkalas, mitt i kalaset kom jag på att jag inte hade handlat ingredienser till tårtan än och fick väldigt bråttom.

Det är Lillcyklisten som fyller år, kalaset är inte ens imorgon, men femårsdagen markerar ändå slutet på augusti. Det är en fin avslutning, bättre än skolstart och nya pennor. Och det är väldigt märkligt att plötsligt (?) vara mamma till en femåring. Så mycket är fortfarande småbarnsliv men så mycket har förändrats. När Minicyklisten fick ett treårsbryt vid läggningen pga att han måste släcka just den lampa hans storebror alltid släcker svarade nästan-femåringen med "Men Minicyklisten, du kan få släcka den lampan, men bara ikväll." Generositeten själv helt plötsligt.

Ja, jag lever i en skyddad värld där vem som släcker vilken lampa kan bli till världens konflikt.

Idag har jag skördat tomater, ställt färdiggroddade mungblnsgroddar i kylen, och roligast av allt: pallat äpplen med en granne! Vi klättrade upp i ett äppelträd med fantastiskt stora och goda äpplen och petade och skakade ner så många vi bara kunde. Trädet stod alltså inte på någons gård utan på en förskolegård under renovering så det kändes inte särskilt kriminellt.

Inga kommentarer:

Hitta din riktning

Nu blommar fågelbärsträdet utanför köksfönstret, det är som att titta ut i ett hav av blommor och det går över så fort, jag försöker hålla k...