söndag 13 augusti 2023

Tillbaka i stan

Man vill hålla kvar känslan av frihet, av att inte behöva planera så mycket, av att inte sitta med mobilen, av att ändå mitt i allt kaos hitta ett ledighetslugn.

I Göteborg är luften så fuktig efter alla regnväder att kläderna inte torkar på flera dagar, men tomaterna har överlevt och jag och Cyklisten delar på den första gula solmogna. Skalet är tjockt, smaken är varm.

Lillcyklisten blir arg på mig och ritar en teckning av oss, sen gör han ett kryss rakt över mig. Jag tycker det är kreativt och blir mest glad över att han ritar istället för skriker och slåss.

Alla är trötta trötta trots jag somnar nästan på barnens säng medan de bygger lego på golvet, ingen orkar riktigt, varför blir man så trött av att komma hem? Förutom att vårt tåg hem från Umeå blev inställt och vi fick hosta upp alla våra pengar för att flyga hem kände jag mig ändå lite utvilad i slutet av semestern. Men det är väl förändringen, att återgå till vardagen, att inse att det är det som gäller hädanefter. Lämna jobba hämta lämna jobba hämta vabba vabba vabba lämna jobba hämta. 

Vi har hunnit med en febersväng också, som tur är det planeringsdag på förskolan imorgon så jag hoppas det hinner blåsa över.

Vad jag har tänkt att jag ska ändra på i vardagen: jag ska inte kolla försäljningssiffror när det är helg. Jag ska inte komma mailen när det är helg. Jag ska försöka balansera det lite bättre eftersom jobbet ändå äter sig in förr eller senare. Och jag hoppas vi återhämtar oss efter den här eftersemestertröttheten så vi kommer på rätt köl igen .

Inga kommentarer:

Hitta din riktning

Nu blommar fågelbärsträdet utanför köksfönstret, det är som att titta ut i ett hav av blommor och det går över så fort, jag försöker hålla k...