lördag 2 september 2023

Hösten

Igår höll jag på att skriva ett inlägg i affekt om vår nya granne som smäller och har sig i trapphuset om nätterna men sen besinnade jag mig. Jag får hålla mig till att skriva om de grannar som är trevliga. Som exempel dem vars uteplats vi vpldsgöstade i fredags efter förskolan med pizza och folköl. Hursom, nu när det plötsligt är 19 grader igen kan man fråga sig varför jag ska prata om höst men det är ju trots allt september. Och denna lista som bland annat hittas hos Ellen men dom figurerar lite här och var kan jag inte motstå. 

Vill fokusera på

Jag vill fortsätta fokusera på att vara en något mer frånvarande mamma. Sjukt va! Och nej, inte egentligen frånvarande men en mamma som inte ständigt befinner sig i samma rum som. Dina barn. Det är så otroligt skönt nu när mina barn äntligen leker tillsammans. Plötsligt dyker det upp små stunder jag kan ta vara på och för mitt inre är dessa stunder som små guldkorn jag samlar på mig, målet är att ha åtminstone ena handen full när vardagsveckan är slut.

Vill ha mindre av

Krämpor och konstiga åkommor. 

Vill ha mer av

Umgänge med vänner! Jag är fortsatt utsvulten efter föräldraledigheter och pandemi trots att jag nu har jobbat i ett och ett halvt år. Kvällar på ölhak och restauranger, jag längtar!

Vill titta på

Allt vi inte ännu har sett på Apple+ som vi har pausat i ett år nu. Andra säsongerna av Slow Horses och Foundation bland annat.

Vill lyssna på

Ja vete fan. Min musikkompass är helt off men jag fortsätter försöka kämpa mig tillbaka. Tar gärna emot tips på bra album i vilken genre som helst, fast kanske inte det mest poppiga eller r'n'b-iga.

Vill läsa

Känner att jag som bokhandlare har lite dålig koll på den kommande engelska utgivningen som brukar vara min ledstjärna, vet att Paul Auster kommer med en ny roman, den är ett måste. Är annars inne i en underbar fantasyperiod just nu, minns inte när jag var det sist, läser för tillfället Ordinary Monsters av J.M.Miro som är en gotisk monsterroman och är väldigt sugen på Babel av R.F. Kuang som utspelar sig i Oxford. Otroligt mysigt ju!


Vill ha på mig

Jeans och snygga skjortor, svart snäv kjol och bylsig luvtröja. Har endast jeansen hittills så det får bli till att gå på loppis.

Utflykter och resmål

Jag känner ett sug efter att göra som när jag bodde i London och gå ensam på konstmuseer. I det närmsta ska jag försöka hinna gå en sväng till Göteborgs konstmuseum innan jobbet nån dag när jag börjar sent och se utställningen om Göteborgskoloristerna. Resor tror jag inte det blir så mycket av.

Vill köpa

En vardagsrumsmatta, stor och gärna i ull. Tavlor till vår kala vardagsrumsvägg. 

Vill dricka

Höstig lite mörkare öl, och varför inte några drinkar?

Vill äta

Som vanligt vad som helst bara det är smält ost på toppen.

Inga kommentarer:

Hitta din riktning

Nu blommar fågelbärsträdet utanför köksfönstret, det är som att titta ut i ett hav av blommor och det går över så fort, jag försöker hålla k...