söndag 1 oktober 2023

Fem sinnen

Dagens smak:

Cookies med chokladbitar insprängda i smeten. Det hängde en påse på ytterdörren när jag kom hem med en ledsen femåring som hade vurpat med cykeln, en hälsning från grannarna vägg i vägg som tack för att de fick två påsar bebiskläder av oss. Finns det något bättre att erbjuda ett ynkligt barn? Tror inte det.

Dagens lukt:

Nagellacksborttagningsmedel. Fick hybris (?) inför författarsamtalen på mitt jobb och kände att jag var tvungen att lacka naglarna för att inte känna mig ocool, svårt dock när man sitter och intervjuar sin coola gäst. Vad valde jag för färg, undrar ni så klart. Världens mesigaste ljusrosa ton, vad tror ni. Lyckades i alla fall ta bort lacket innan det blev fult, får se om jag ska göra om detta galna tilltag igen.

Dagens ljud:

Ljudet av en cykel som kraschar, man hinner tänka rätt många tankar under den bråkdel av sekund det tar innan man hinner fram till sitt barn. Allt gick bra som tur, han klarade sig med några skråmor och förskräckelse.

Dagens synintryck:

Barn som klättrar. Så fint och liksom intuitivt (även om det nästan alltid är någon som behöver hjälp med att komma ner). Jag har både tittat på egna barn som klättrar i träd och ett gäng stora barn / unga tonåringar som lekte så himla inlevelsefullt och snällt på en ny klätterställning i närheten av oss. Mina barn försökte liksom vara med så det blev lite farligt men de stora barnen var ändå så försiktiga med de små trots att de själva gormade åt varandra med hesa tonårsröster. Kommer ihåg de gånger man var i tonåren och ändå kom in i en riktigt bra lek, man kunde hålla på precis hur länge som helst.

Dagens känsla:

Trött förnöjsamhet. Det har varit ovanligt skönt att vara ledig, förmiddagen tillbringade jag tillsammans med Lillcyklisten i jakt på födelsedagspresenter till lillebror, vi var i leksaksaffären i säkert 40 minuter och åt sen snabbmat tillsammas. Hur mysigt som helst. Är faktiskt inte riktigt redo för måndag än.

Inga kommentarer:

Hitta din riktning

Nu blommar fågelbärsträdet utanför köksfönstret, det är som att titta ut i ett hav av blommor och det går över så fort, jag försöker hålla k...