måndag 6 november 2023

Måndagarnas måndag och boktips

Den här måndagen (då jag grejade alla morgonrutiner ensam pga detta) inleddes med att Minicyklisten kissade i sängen och avslutades med att jag råkade skära bort en bit av mitt ena pekfinger när jag hackade vitlök. Där emellan var det en bra och produktiv arbetsdag, men inramningen kan man kanske ställa lite högre krav på.

Det känns också lite olustigt att göra yoga med ett bultande pekfinger, trots att jag börjar känna att jag glider ut ur de senaste veckorna yogaiver så fort jag har ett uppehåll tror jag jag behöver det. Scrollar bort en kväll istället, det är säkert också bra på något plan (?).

Hursomhaver, jag tänkte säga något om sånt jag har läst på sistone, för jag har haft ett sånt läsflow. 

Jävla karlar, av Andrev Walden

Vet inte varför, men jag blev förvånad över att jag tyckte så mycket om den här boken. Något med tonen och blicken som samtidigt är rak och barnsligt naiv, den kombinationen var väldigt underhållande. Får se om den vinner Augustpriset.

Remarkably Bright Creatures, av Shelby Van Pelt

Perfekt feelgood för den som inte gillar feelgood. En fin familjehistoria som får ett annat ljus av att en av berättarna är en bläckfisk som betraktar sin omgivning i ett akvarium. Det låter som en gimmick men det funkade! Finns också i svensk översättning.

De förlorade ordens bok, av Pip Williams

Det här var också ren och skär mysläsning, en välskriven historisk roman som utspelar sig under tidigt 1900-tal i Oxford och kretsar kring arbetet med den första Oxford-ordboken och dottern till en av ordboksmakarna. En lättläst bok som samtidigt kändes välresearchad. 

Trilogin av Jon Fosse

Kände mig tvungen att hoppa på Fosse-tåget direkt för annars vet jag att jag aldrig hade åkt med. Jag tror inte att jag kommer att läsa flera av hans böcker för jag tycker på något sätt att själva berättelsen var lite... ointressant. Men samtidigt uppskattade jag läsupplevelsen, för hans speciella språk lyckades på något märkligt sätt stanna upp tiden. Det var en skön språkvärld att befinna sig i! 

Det sista livet & Den tysta fågeln av Mohlin& Nyström

Eftersom jag ska intervjua den här deckarduon på jobbet nästa vecka ville jag såklart läsa ett par av deras böcker, de skriver väldigt välskrivna och underhållande deckare. Huvudpersonen är en FBI-agent som av olika anledningar hamnar i Karlstad, väldigt kul upplägg och trevligt med spänning som inte är så blodig. 

Jag har läst ut elva böcker sen början av oktober, hälften visserligen ljudböcker, men det är ändå så skönt när man får flyt och hittar bok efter bok som man gillar. Eller ja, alla där emellan var inte så bra, men dem behöver jag inte skriva om här.

Nu hoppas jag på en inte så tisdagig tisdag.

Inga kommentarer:

Den senaste tiden

Det har varit några bra veckor med bättre balans, eller så är det bara ljuset och den begynnande våren som trots bakslag ju kommer. Jag tänk...