fredag 24 november 2023

Sent i november

Dagen börjar mjukt, i samvaro med andra okända bokmänniskor på en frukost med barnbokstema. Jag sitter i publiken, balanserar en smörgås, en kopp kaffe, en juice som smakar nyttigt men inte så gott. Förlagsmänniskorna vill så klart sälja in sina böcker men de gör det med värme och entusiasm, jag smittas av deras läsglädje. 

På jobbet är det fullt med människor som ber om hjälp med att hitta en deckare till pappa jag fick en snilleblixt, jag tror han gillar deckare och finns den som pocket och jag gillar lite konstiga böcker. Alla har rätt, alls går hjälp, några möten är extra fina och jag gläds åt att rekommendera mina lite smalare favoriter som jag inte kan tipsa om vitt och brett eftersom de kräver ett visst sinnelag och en viss smak. Det är som när en man frågar efter Livet. En bruksanvisning som vi då klart tyvärr inte har men eftersom jag älskar den kan jag ge en rekommendation som förhoppningsvis landar rätt allt handlar om förtroende. 

Inatt sov jag, inledningsvis vaknade jag av mig själv, tänk att man kan utveckla en sömnstörning så snabbt som på två veckor. Men sen, när jag slutade vakna av fantomljud, sov jag. Nu har grannen (vad ska vi kalla henne, hon behöver ett namn?) smällt och smällt i sin dörr efter att jag, som en galning, stod och väntade med en soppåse i handen så att jag på ett "naturligt" sätt kunde föra på tal att det låter väldigt högt när hon smäller i dörren mitt i natten, och klockan är ju bara åtta men jag undrar om jag nu istället har triggat henne att smälla igen den ännu hårdare.

Jag väljer då soffan, På spåret, ölen, chipsen. Hoppas kunna invagga mig i ett lugn och mota bort adrenalinet. Komma ihåg morgonen och tänka att jag sitter i ett rum tillsammans med andra som också bara vill försvinna in i en annan värld ibland. En fredag i november, hur ska man annars ha det?

Inga kommentarer:

Den senaste tiden

Det har varit några bra veckor med bättre balans, eller så är det bara ljuset och den begynnande våren som trots bakslag ju kommer. Jag tänk...