måndag 20 november 2023

The good and the bad and the trött mamma

I lördags var jag oskön. Jag var orättvis, vresig, långsint, irriterad. Surade och tittade bort, lät familjen få känna av konsekvenserna. Konsekvenserna av en mamma som sovit dåligt aldrig har möjlighet att vila sig. Eller det är inte sant, men i vårt just nu-liv med begränsade rörelsemöjligheter, är det så. Jag vet att jag har nosat på vardagsvilan, men den vila som innebär att stänga dörren om sig ochh lägga sig raklång och vila ostört i sitt hem, den existerar inte. 

Då hade jag en dryg vecka av dålig sömn bakom mig, anledningarna var flera: en granne som smäller igen lägenhetsdörren kl.02:30 och får adrenalinet att pumpa runt i blodet och som sen, när man har tänt lampan läst, varvat ner och somnat, smäller i dörren en gång till kl.03:30; ett barn som utvecklade plötslig nattskräck i samband med en förkylning; de vanliga orsakerna (hostande sambo, vanliga barnuppvak). 

Det går fort neråt när man plockar bort sömnen. Och för mig blir effekten nästan värre när jag har haft en period med bättre sömn, fallet blir så högt, blåmärkena så kännbara. Jag ser på min doftpelargon som panikartat skjuter ut små utskott åt alla håll, kanske kan den få mer ljus om den gör så, igenkänningen är total.

När det känns så försöker jag ibland, förnumstig som jag trots allt är ibland, lista bra saker, gärna småsaker och gärna helt frikopplade från prestation. Det brukar hjälpa litegrann. Så här kommer fem bra just nu:

1. Utsikten mot bokhyllan när torkställningen inte står där och, så att säga, äger rummet.
2. Det faktum att barnen spelade ett sällskapsspel tillsammans i säkert tio minuter igår. Det känns som en ny era. 

3. Jag och min grannvän insåg att våra familjer kan fira nyår tillsammans eftersom de ska flytta (typ ett kvarter bort) i december och är hemma hela julhelgen.

4. Mitt yngsta barns märkliga loppisfynd från i lördags när vi letade julpynt.
5. Boken jag lyssnar på just nu, The Shards av Bret Easton Ellis. Det är faktiskt första boken av honom jag läser, han skriver ju väääldigt utmålande och ordrikt men jag gillar den väldigt mycket hittills.

Inga kommentarer:

Den senaste tiden

Det har varit några bra veckor med bättre balans, eller så är det bara ljuset och den begynnande våren som trots bakslag ju kommer. Jag tänk...