måndag 13 mars 2023

En lista om att blogga

Samtidigt som det känns som en värld av bloggar plötsligt öppnar sig för mig, en del gamla bekanta som jag har glömt bort, en del nya upptäckter, tänker jag att den här listan är rolig och förvånansvärt aktuell.

Hur länge har du bloggat?
Jag började blogga hösten 2009 när jag åkte på ett utbytesår från Åbo till London.

Varför började du blogga?
För att jag alltid har skrivit, för att hålla mina nära och kära uppdaterade om vad som pågick i London, för att det var det man gjorde 2009. Men framför allt på grund av den förstnämnda anledningen.

När bloggar du?
Oftast på kvällen efter läggning medan jag väntar på att barnen ska somna.

Var bloggar du?
Av många olika anledningar, men just nu: för att jag har saknat att skriva något oerhört och inte lyckats få plats med det i mitt pågående småbarnsliv. Jag tröttnade på Instagram och har, nu när jag har haft ett långt uppehåll och återvänt till bloggen, hittat åtminstone ett skäl. Bloggen känns som min plats. När jag läser andra bloggar upplever jag att jag besöker deras platser. Men Instagram har inte känts på det sättet på länge för mig och det tog mer än det gav.

Hur ofta bloggar du?
Några gånger i veckan, lite beroende på mående och energi.

Tidsinställa eller publicera direkt?
Jag publicerar direkt. Om det inte är långa inlägg av typen årskrönika eller liknande.

Hur många läsare har du per månad?
Ingen aning faktiskt, jag har aktivt valt att inte gå in och kolla eftersom jag vill försöka hitta tillbaka till min form utan att tänka för mycket på vem som läser.

Vad är det bästa med att blogga?
Att det hjälper mig att minnas och fånga ögonblick och sinnesstämningar jag annars hade glömt bort.

Och det sämsta?
Att det är otroligt svårt att komma igång efter ett uppehåll. Särskilt om jag fastnar i många inlägg av typen "det här gjorde jag idag".

Nämn 3 bloggar du läser
Naleis nätt, Ulrika NettelbladKnapprandet. Plus många många av de stora "vanliga" bloggarna.

Hur tänker du kring bilderna i bloggen?
Det är ett ständigt dilemma! Jag tycker inte att inlägg måste ha bilder, men uppskattar andra som tar fina bilder. Är för slö/ointresserad för att få till en snyggare layout men hade önskat ett helt annat utseende om tiden och kunskapen fanns!

Har du lärt känna någon genom din blogg?
Ja? Men vem? Ge er tillkänna för jag vet att ni finns där men jag tror att ni är så självklara för mig nu att jag inte reflekterar över det.

Vilket inlägg har fått flest kommentarer?
Det var svårt, men säkert nåt från 2009 eller 2010.

Vad gillar du mest att skriva om?
Om ögonblick och tankar som kommer till mig i stunden, om böcker, om människor omkring mig.

Vad gillar dina läsare mest?
Vet faktiskt inte! 

Vad skulle du aldrig skriva om?
Jag skriver sällan om sånt jag är mitt uppe i, inte i detalj. Jag försöker att inte utelämna någon annan och hoppas att jag lyckas med det.

Vad vill du med din blogg
Finnas till i världen i textform, kommunicera med andra, få perspektiv på mig själv.

2 kommentarer:

Emil sa...

Tack för omnämnandet! Själv läser jag nog max 15 bloggar nu, från att ha följt ett 100-tal för 14-15 år sedan. Och det känns rätt skönt ändå, hellre kvalitet över kvantitet, och att faktiskt kunna komma ihåg och hålla isär alla. Tycker det är roligt att du har haft samma blogg sedan -09, då har du ett gediget arkiv på ett och samma ställe. Jag har varit spretigare genom åren, bytt adress och plattformar, och tror att en hel del försvunnit sedan -08, då jag först började.

Nina sa...

För all del! Det är lite samma för mig, och jag måste också säga att bloglovin aldrig funkade så bra för mig (förutom som ett sätt att minnas vilka bloggar jag läser), det spårade liksom ur i otroligt många bloggar som jag sen aldrig orkade läsa. Jag har också insett att jag föredrar att gå in på själva bloggen och läsa i bloggar ens eget flöde, tycker det skapar ett bättre sammanhang. Tack för att du läser!

Ner mot marken, upp mot himlen

Jag lunchar med J och vi hinner påbörja planering inför sommaren, planen är att åka tillsammans utan oäkta hälfter men med barn hela vägen u...