måndag 16 januari 2023

Året som gick

Gjorde du något i år som du inte har gjort förut?

Jag startade en bokklubb! Vi har än så länge bara träffat en gång men det måste verkligen bli av flera gånger för det var så trevligt. Här nedan: nästa bok på tur, vi ska bara avklara Annie Ernauxs En flickas memoarer först. 


Höll du några av dina nyårslöften?

Jag minns inte att jag hade något särskilt löfte, men jag minns att fokus var på jobb och att utvecklas som chef och kollega. Ingenting man nånsin blir klar med, tänker jag, men jag har ändå klarat av ett par situationer bättre än jag hade gjort för några år sedan.

Har du några nya för 2023?

Jag ska försöka skala bort sånt som tar onödig energi och verkligen göra mitt bästa för att inte stressa upp mig över allt vabbande som ju ändå är ett oundvikligt faktum när man har små barn. Jag vill också satsa lite på att göra det fint här hemma nu när alla personer äntligen sover i sina tilltänkta rum!

Genomdrev du någon stor förändring 2023?

Jag började jobba igen efter fyra års uppehåll!

Blev någon av dina vänner föräldrar i år?

Inte i år nej, men strax efter jul fick H en liten kille och så väntas ytterligare en bebis vilken dag som helst i Finland hos en gammal kär vän! Så fint att se sina vänner bli föräldrar.

Dog någon som stod dig nära?

Ja på sätt och vis, en av min mormors syskon. Det var många år sen vi sågs men hon kommer alltid att vara en del av min barndom och vårt sommarställe i Finland.

Vilka datum kommer du att minnas?

Eh... ja, kanske de dagar jag inte var med barnen? Låter ju lite brutalt men allt annat blir lite som en gröt. Midsommarafton var i och för sig väldigt fin, men det var också fantastiskt att åka till Stockholm utan barn två gånger, särskilt för ett drygt år sen efter en låååång hemmaperiod.


Vad önskar du att du hade gjort mer?

Umgåtts med vänner! Visserligen har jag fått en fin rutin både med vänner, och grannar som jag numera räknar som vänner, vi ses för ett glas ibland, och pratar om precis allt vi kan tänka på. Men nu känns det som om att jag hade kunnat vara ännu mer social? Kanske är det bara ett uttryck för ett behov jag känner just nu...

Vad önskar du att du hade gjort mindre?

Vabbat. Hostat. Say no more.

Största misstaget?

Att det blev så flängigt med alla resor i sommar, det gav energi med miljöombyte men tog tyvärr nästan lika mycket i form av förseningar och barn utan tålamod.

Vad spenderade du mest pengar på?

Mat skulle jag tro? I alla fall den vi båda äntligen jobbade och hade varsin inkomst efter fyra års tragglande och pusslande. Fan-tastiskt.

Bästa köpet?

Oj, det var svårt. Kanske de svarta Levi's jeansen jag hittade second hand som sitter helt perfekt? Det har varit skönt att kunna fylla på garderoben med hela, inte urblekta, kläder från lite mer välsorterade second hand-affärer. 


Var du gladare eller ledsnare det här året jämfört med förra året?

Ja och nej! Gladare för den större friheten och flexibiliteten, ledsnare över det som inte har funkat i vardagen. Men för mig personligen var det absolut fler plus än minus.

Vad gjorde du på din födelsedag 2022?

Åh, det var en fin dag. Vi var i Umeå, på förmiddagen var vi alla på Västerbottens museum, härjade runt och åt en god lunch. På eftermiddagen cyklade jag med Lillcyklisten till Bölesholmarna där vi badade. Och ett par kvällar senare firade jag med Cyklisten på sjukt god etiopisk restauram där vi totalt föråt oss innan vi klämde i oss varsin drink på ett annat ställe.

Finns det någonting som skulle ha gjort ditt år bättre?

Bättre balans hemma, mindre vabb, typ ä. Fast allt kokar väl ner till mindre vab... Hade exempelvis gärna slippsr vinterkräksjukan som hela familjen hade i början av året, den satte tonen. Jag hade också gärna sluppit två tråkiga händelser i slutet av året fast de känns än så länge mer som att de hör ihop med 2023. För att inte tala om världsläget, men det väljer jag att inte blanda in här.

Vad fick dig att må bra?

Tid med vänner, luncher med kollegor, mitt roliga roliga jobb, när mina barn upptäckte att de kan busa också med varandra, att vattna blommor på balkongen efter att solen har gått ner. Människorna, böckerna, att det åtminstone blev en lång paus i pandemin.


Högsta önskan just nu.

Att några i min närhet som har det tufft ska klara sig igenom processen och komma ut starkare på andra sidan. 

Inga kommentarer:

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...