fredag 6 januari 2023

Året i böcker

 Att återgå till jobbet efter tre år av föräldraledigheter och plugg gjorde underverk för min läsning. Jämfört med 2021 då jag bottenrekordet låg på 25 böcker har jag i år läst hela 68 stycken. Fördelningen mellan fysiska böcker och ljudböcker är rätt kul också, exakt hälften av vardera. Här kommer mina favoriter för varje månad:

Januari

Agota Kristof - Den stora skrivboken

En otroligt märklig läsupplevelse men på ett positivt sätt. Fick mig att tänka på Italo Calvino eftersom den både berättar en historia, och berättar en historia om hur man berättar en historia. Väldigt mörk bitvis, men också rolig och förvånande lättläst. 

Februari

Anna Bretiholtz Monsén - Stranden

Deckardebutant som verkligen imponerade, jag gillade att upplägget var klassiskt (före detta polis återvänder till sitt sommarställe och dras in i mordutredning) men att karaktärerna var befriande oklassiska (gränslös kvinnlig poliskollega som gör yoga och älskar katter). Kommer absolut att läsa uppföljaren Slottet!

Mars


Maggie Shipstead - Great Circle

Redan i mars visste jag att jag hade läst årets bästa bok. Den här var allt jag önskar mig av en roman: ett historiskt perspektiv, en stark kvinnlig huvudperson, ett feministiskt anslag, ett mysterium, en karaktärsdriven berättelse. Det är alldeles förbluffande att inget svenskt förlag har nappat på denna, jag tror verkligen att den hade kunnat bli en, om inte storsäljare, så en riktig läsarfavorit.

April


Rumaan Alam - Lämna världen bakom dig

Den här boken fick mig att på allvar fundera över om jag borde starta en bokcirkel (och det gjorde jag, men mer om det en annan gång) eftersom den var så gåtfull samtidigt som den var en bladvändare. Ett välskrivet kammarspel där man som läsare känner samma frustration över att man inte vet vad det är som pågår, otäck men också fin.

Maj


Miranda Cowley Heller - The Paper Palace

Ska jag vara ärlig så valde jag den här boken baserat på tre anledningar: 1) omslaget, 2) att den är med i Reese's Book Club, 3) att den utspelar sig på Cape Cod. Men den visade sig faktiskt vara en fullträff! Litterärt språk men intrigdriven berättelse, mörka hemligheter och trassliga relationer. Hade varit en perfekt semesterbok.

Juni


Gustaf Skördeman - Faust

Okej, det här är kanske lite fusk, för egentligen hade jag valt den första delen i Skördemans serie, Geiger, som jag också tycker var starkare än denna, men med tanke på hur många kunder jag har tipsat om den här serien förtjänar den en plats på listan. Sovande DDR-agenter, mycket action men inga macho-fasoner - kanske inte världens vassaste bildspråk alla gånger men väldigt spännande!

Juli


Bonnie Garmus - Lessons in Chemistry

En semesterbok som jag läste under semestern, vad kan väl vara bättre? Tycker den här var riktigt underhållande och lyckades berätta en historia med ovanliga karaktärer. Mysig och smart!

Augusti


Amor Towles - The Lincoln Highway

Jag skäms nästan över att säga det, men det här var mitt första möte med Amor Towles. Jag tror verkligen att jag hade gillat också hans andra böcker, ibland är det så skönt att läsa något som bara är väldigt bra berättat och som man får gå upp i helt och hållet. Amerikanskt, äventyrligt och underhållande.

September


Katarina Widholm - Räkna hjärtslag

Nej men så trevlig läsning! Hushållerskor på 30-talet, kvinnohistoria och olycklig kärlek. Verkligen något för alla som tycker om att läsa om den här tiden, jag fick lite Maj-vibbar ibland (Kristina Sandberg alltså) men detta är kanske snäppet mindre allvarligt, dock inte sämre för det! Längtar efter att läsa uppföljaren, Värma händer.

Oktober

Patrick Radden Keefe - Empire of Pain

Detta är en väldigt orättvis månad för samma månad läste jag äve Maggie O'Farrells senaste roman, Nathan Harris The Sweetness of Water, och nobelpristagaren. Men det är ändå denna som har stannat mest i mitt minne, jag blev något besatt av familjen Sackler efter att ha läst den här fenomenala faktaboken. Om man inte orkar läsa den (den är rätt maffig) kan man med fördel se serien Dopesick som skildrar ungefär detsamma men lite mindre ingående om själva Sackler-familjen.

November


Daniel Bergman - Hjärtat

Det här blev otippat en favorit, jag började läsa den utan någon som helst bakgrundskunskap och fattade först en bit in att författaren är en av Ingmar Bergmans barn. Men detta är ingen självömkande självbiografi utan en ärlig uppgörelse med ett helt liv och en spännande skildring från olika filminspelningar och från ett yrkesliv som ambulanssjukvårdare. Smärtsamt, intressant och överraskande.

December


Deborah Levy - Real Estate

När jag läste denna, en del i Levys så kallade "pågående självbiografi", blev jag dels lite förälskad i författaren, dels önskade jag att jag var hon. Det är en bok som är svår att beskriva men lätt att älska, filosofisk, rolig, smart, insiktsfull. Så här skulle jag också vilja vara när jag är i 60-årsåldern (för tror jag är för ung för hennes insikter än så länge). 
 

Inga kommentarer:

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...