söndag 27 september 2020

Denna veckan ett liv

Jag kan tänka mig att det finns få saker som är så tråkiga för andra att läsa om som andra barns varande eller inte varande på förskolan. Det är också tråkigt att läsa om folk som gnäller om hur jobbigt det är att ha barn. Men den här veckan, den så kallade "sista" graviditetsveckan (som kanske blir den nästsista, eller nästnästsista), hade jag verkligen behövt vila. I tisdags ringde dock förskolan och meddelade att Lillcyklisten hade 39 graders feber, och så var det med den saken.

Det underliga var att det gick relativt bra så länge han var sjuk, vilket inte var särskilt många dagar, men när friskheten tog över tog också ett gnäll och trots utan like över - alltså hjälp. Då har vi ändå varit två föräldrar hemma nästan hela tiden. Nu mot slutet av veckan har vi väl blivit lite mer blasé, orkar liksom inte engagera oss lika mycket när han för sjuttioelfte gången försöker sätta en legobit som han vet inte passar på ett visst ställe och får ett totalt sammanbrott. Eller när han för femtionde gången "vill ha macka vill inte ha macka vill ha macka". Men att kalla det för vila hade varit lite väl magstarkt.

Antagligen känner han på sig att vi är nervösa och inte riktigt närvarande. Barn är ju sådana, har ett underligt sjätte sinne för stämningar. Idag beslöt vi hursomhelst att han skulle få åka till sina farföräldrar och där har han varit hela dagen. Vi har suttit i soffan, jag har sovit, vi har ätit lunch som han inte hade gillat. Fått positiva rapporter under dagen. För det är lite underligt att plötsligt ha barnvakt efter mer än ett halvt års uppehåll. Farföräldrarna är båda över 70 så det är verkligen inte något vi gör med lätthet, men eftersom det sannolikt är de som kommer att barnvakta honom när vi behöver åka in till förlossningen känns det bättre att de får tillbringa tid tillsammans nu så det inte blir så konstigt sen när det väl gäller. 

I övrigt kan jag inte säga att det är så mycket som händer på föda barn-fronten, lite yttepytte förvärkar ibland, och visst känner jag att någonting är på gång, men inte så att jag tror att det kommer att smälla inatt direkt. Hoppas nu på en förskolevecka utan krångel och på att det ska innebära att jag ska kunna slappna av på riktigt.

Inga kommentarer:

Den senaste tiden

Det har varit några bra veckor med bättre balans, eller så är det bara ljuset och den begynnande våren som trots bakslag ju kommer. Jag tänk...