tisdag 8 september 2020

Ofrivillig paus

En vecka gick och den blev inte alls som planerat, för precis som resten av Sveriges barn blev Lillcyklisten snuvig och jag blev tvungen att stanna hemma med honom istället för att gå på föreläsningar och skriva uppsats. Förutom dagen då Cyklisten var bortrest och Lillcyklisten plötsligt vägrade sova dagsömn (då jag så klart verkligen hade tänkt att jag skulle passa på att vila själv samtidigt) var det ändå en helt okej vecka. Eftersom det egentligen inte var någon förkylning kunde vi leka och vara ute. Men ack vad skönt det kändes med måndag (och förskola) igår.

Just nu tror jag mig också se ett slut på detta skrivande. Inte som i slut slut, men som i att jag faktiskt kan komma att ha ett relativt färdigt första uppsatsutkast innan Minicyklisten föds. Det är ändå mer än vad jag hade hoppats på. Ibland undrar jag om jag har tagit mig vatten över huvudet som försöker göra allt det här samtidigt som livet håller på att förändras igen, men samtidigt känns det (i alla fall när saker och ting löper som de ska) som att pluggandet också blir som en livboj. Något som förankrar mig i vardagen så jag inte bara flyter ut i ett moln av överanalyserande och oro över framtiden.

Inga kommentarer:

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...