lördag 12 september 2015

Sommaren som var

Jag är inte riktigt där ännu, i vardagen som liksom rinner på, men jag är på väg. Det har gått fem veckor sedan semestern, det är inte särskilt länge men ändå tillräckligt länge för att man ska hinna glömma vad man riktigt gjorde. Jag lovar, det blir ingen tusensidig semesterbildskavalkad, men lite måste jag berätta om min sista semestervecka ändå.

Det roligaste jag gjorde under min semester var alldeles oplanerat och spontant, nämligen att ta färjan från Göteborg till Fredrikshavn i Danmark för att cykla och tälta där i en vecka. 


Här tror jag att vi precis har slagit upp det nyinköpta tältet för första gången - jag häpnade över hur lätt det var. Tält har minsann förändrats sen jag slog upp ett sist för mer än tio år sedan. Men lite skeptisk ser jag allt ut...


Men trots min skepsis inför att sova i tält kan jag varmt rekommendera ett äventyr på Nordjylland som var det vi hann med under en vecka. Det var relativt korta avstånd mellan campingarna vi bodde på (det är ingen allemansrätt på Danmark) och väldigt föränderlig natur. Jag oade och aade över den sanslösa mängden blåklint som växte vilt överallt, helst hade jag velat springa ut på en åker i ett enda "The hiiillls are aliiiive...".



Överlag var människorna vi träffade under turen också väldigt hjälpsamma, och vi fick tips om de flesta platserna genom att prata med folk utanför mataffärer. Ett av tipsen var ön Livø som ligger i Limfjorden, en liten ö som bedriver ekologiskt jordbruk och där man också får tälta. Det var otroligt vackert där och så lugnt och skönt att inte bo på en camping utan ute i naturen. 


Här är en av sanddynerna utanför Lønstrup där det även fanns en fyr som nästan helt var täckt av sand. 

Danmark alltså, nära och vackert (och relativt platt...), jag kommer helt säkert att cykla där igen.

Inga kommentarer:

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...