fredag 20 mars 2015

Förtvivlade människor

Jag vill egentligen säga något om den fantastiska romanen Desperate Characters av Paula Fox men jag har inte riktigt hämtat mig ännu. En ypperlig bok för den som tycker om författare som Jonathan Franzen, F. Scott Fitzgerald, Clarice Lispector. Författare som gräver i hur människor uppfattar sig själva, inte sällan mot fonden av en borgerlig familjestruktur. Se där, nu sa jag visst nånting om Desperate Characters ändå. Jag kan lika gärna fortsätta lite till då. 

Den handlar om Sophie och Otto som har varit gifta i femton år. Romanen utspelar sig på 1960-talet (tror jag), och Sophie och Otto börjar känna sig något främmande för den värld som omger dem. Alldeles i början av boken matar Sophie en katt som brukar stryka omkring på deras gård, och plötsligt blir hon biten av katten. Det är en så fantastisk början på en historia! En karaktär som blir biten av en katt!



Jag är helt såld. Tyvärr har inte Paula Fox skrivit så många vuxenböcker och de ska vara väldigt svåra att få tag på. Men jag håller tummarna. Alternativet är att läsa om Desperate Characters och det är i och för sig inte en så dum idé det heller. Boken finns också i svensk översättning och heter då Förtvivlade människor. 

Inga kommentarer:

Den senaste tiden

Det har varit några bra veckor med bättre balans, eller så är det bara ljuset och den begynnande våren som trots bakslag ju kommer. Jag tänk...