lördag 21 november 2015

Morgon

Jag vaknar till och är kissnödig, har stigit upp tidigt hela veckan och det är skönt att vakna tidigt trots att det är lördag. Igår såg jag The Shining som jag inte har vågat se tidigare, jag satt med en kudde halvt framför ansiktet, hur kommer det sig att det känns lättare att se något otäckt om man kan gömma sig? 

Jag smyger upp och sneglar på klockan, 07:05. Smyger ner igen. Under uppvärmda täcken, till någon som också nyss har vaknat. 

I november är det som om man behöver fastna i saker, den här veckan har varje maträtt jag har gjort innehållit ingredienserna lime och koriander. Det är som om jag skapar hållpunkter som för mig framåt, det där fortfarande efter snart trettio år obegripliga att det ska bli ännu mörkare i en månad till innan det vänder.

Men idag lyser solen och himlen är blå med tunna slöjmoln. Och jag ska träffa en vän och äta frukost (nummer två) och sen gå en långpromenad. 

Några andra hållpunkter som får tankarna på tid att svindla: för två år sen höll jag på med NaNoWriMo och hade ont i mina tänder. För tre år sen försökte jag reda ut begreppen kring vad jag kände för att ge upp tankarna på att satsa på en akademisk karriär. För fyra år sedan (!) fick jag min magisterexamen i litteraturvetenskap.
 

Inga kommentarer:

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...