tisdag 1 december 2015

Elena Ferrante

För ett tag sen fick jag tipset att försöka få tag på den italienska författaren Elena Ferrantes böcker (som kommer ut på svenska i vår). Har ni hört talas om henne? Enligt den jag pratade med som var bosatt i Italien är folk helt besatta av Ferrantes romaner, särskilt av hennes senaste bokserie som börjar med My Brilliant Friend som jag precis har börjat läsa. Det är den första boken i hennes Neapel-serie, fyra romaner som kretsar kring två väninnor som växer upp i Neapel under 50-talet. 


Jag gillar verkligen omslagsdesignen, det ger ett väldigt klassiskt intryck. Det är också väldigt kul att Elena Ferrante är en pseudonym och att ingen vet vem som gömmer sig bakom pseudonymen, jag hoppas verkligen att det förblir så eftersom det inte verkar handla om en "Vem är Lars Kepler!?"-historia utan om en skrivande människa som är väldigt mån om sin integritet. Kudos till Ferrante, som man (vem?) hade sagt för några år sen.

My Brilliant Friend kommer ut hos Norstedts under våren med titeln Min fantastiska väninna, tyvärr med ett enligt mig mindre fantastiskt omslag. Eller ja, det är väldigt snyggt det också men sticker inte ut lika mycket som bilden ovan tycker jag.

Jag återkommer när jag har läst mera! Vad läser ni?

2 kommentarer:

Frida sa...

Jag har också blivit tipsad om den miljoner gånger och varit så nära på att köpa på engelska (läste om en kvinna på Twitter som istället för att åka med sin familj på en lång bilfärd bokade tåg så att hon kunde få läsa ut boken ostörd - måste väl vara världens bästa betyg?), men vill ändå vänta på den svenska översättningen tror jag.

Jag läser The Name of the Wind av Patrick Rothfuss (visst twittrade du fangirligt om den när du läste för flera år sedan?) och är HELT SÅLD. Dessvärre har jag supermycket att göra på jobbet, plus att den ändå är 600+ sidor, så det tar sitt lilla tag...

Nina sa...

Alltså sorry för extremt sent svar, men härligt att du också gillade Rothfuss, jag är så en fangirl!

Och jag kan verkligen förstå kvinnan som valde tåget, jag försökte liksom att inte läsa ut den andra boken samtidigt som jag bara läste och läste och läste för så fantastiskt bra var den. <3

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...