torsdag 12 januari 2017

Den värsta är den bästa

Jag funderar på vad vardag är och vad man ska med den till, den där gråa fuktiga filten som luktar lite illa och som hela början av året är insvept i. Jag lyssnar på Malin Lagerlöfs självbiografiska Dagbok från ditt försvinnande och får en klump i halsen när hon beskriver hur hon långt efter sin mans försvinnande hittar en av hans strumpor allra längst ner i tvättkorgen. Hur hon tvättar den och sedan parar ihop den med en av sina egna strumpor och har den på sig ibland trots att den är för stor. 

 En tanke slår mig: dessa månader jag alltid rackar ner på är också den tid på året då jag läser allra mest. 

 Cyklisten är på jobb på en annan ort och jag skriver tvångsmässigt "kör försiktigt" innan jag avslutar meddelandet med "puss".

Inga kommentarer:

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...