måndag 2 januari 2017

Årets bästa läsupplevelser

Så klart var jag inte färdig med listandet av året som gått, för det finns alltid mer att säga om böckerna. Denna trevliga lista hittade jag hos Ida.

Hur många böcker har du läst i år? 66 stycken blev det totalt i år. Tror att det är ungefär lika många som i fjol.

Vilken bok började du året med? Jag började med avslutningen i Hugh Howeys dystopiska trilogi, Dust. En värdig avslutning på serien vill jag minnas.

Vilken bok läste du senast? The Muse av The Miniaturist-författaren Jessie Burton. Den var trevlig. Låter lite trist kanske, men det var precis vad min jullovshjärna orkade med. Lättläst, lagom spännande, lite tillbakablickar till 30-talets Spanien.

Läste du fler kvinnliga eller manliga författare? Kvinnliga! Hela 45 stycken kvinnor och bara 23 män. 

Läste du någon debutant? Det gjorde jag, flera stycken, men exempelvis Elise Karlssons Linjen, Emily Goulds Vägskäl och inte minst min kära vän Hannah Lutz Vildsvin (som kommer på svenska i vår, hipp hipp hurra!).

Läste du om någon bok? Delvis, ja. Jag är nästan klar med Tana Frenchs Broken Harbour som jag började läsa om redan i november men eftersom jag har den som insomningsbok tar det sin lilla tid. 

Vilken bokkaraktär kunde du mest relatera till? Varför? Jag kan inte komma på en specifik karaktär, men jag kände mig väldigt besläktad med flera av Meg Wolitzers huvudpersoner, det är något i hennes sätt att betrakta och beskriva världen som bara klickar. För mig tror jag att det ofta handlar mer om just det, ett perspektiv eller en ton i texten som jag på något vis känner igen mig i, än att karaktären i fråga är "lik" mig.

Lämnade du någon bok på hälft? Varför? Ja flera stycken, men minns dem inte så jag kan inte svara på varför. Har inte heller skrivit upp dem eftersom jag inte räknar dem som lästa.

Vilken språk läste du mest på? Helt sjukt faktiskt, men jag läste exakt femtio-femtio av svenska och engelska böcker. 33 respektive 33. Där har ni symmetri!

Blev du besviken på någon bok? Fred Vargas hade jag förväntat mig att gilla, men jag tyckte Cirkeltecknaren var ganska... meh. Detsamma gäller Jenny Offills Dept. of Speculation som bleknade i jämförelse med Meg Wolitzer som jag läste precis innan. Funderar dock på att läsa om den faktiskt. Dave Eggers som jag alltid brukar gilla imponerade inte heller med Heroes of the Frontier som var skarpt skriven men som helt tappade fart halvvägs igenom.

Vilken var årets bästa bok? Delad första plats mellan Elena Ferrantes del två The Story of a New Name och Meg Wolitzers The Wife. 

Vilka böcker ser du fram emot att läsa nästa år? Ärligt talat har jag inte hunnit bläddra igenom vårens nyheter ännu, men jag längtar efter Tana Frenchs The Trespasser även om bland annat Jessi inte var helt övertygad. Vad mer? Hjälp, jag behöver definitivt förkovra mig mer i detta! Särskilt med tanke på att det är en del av mitt jobb. Paul Auster kommer också ut med en ny roman, 1 2 3 4, men han har varit så himla gubbig på sistone att jag inte är helt säker på om jag ser fram emot det. 

Väldigt nöjd över detta läsår (höhö) är jag däremot!


3 kommentarer:

Unknown sa...

Alltid kul att läsa om någon annans läsår! Intressant att du tyckte mer om The Wife än Dept. of Speculation - jag tyckte precis tvärtom. :) God fortsättning!

Jessica sa...

Mycket imponerande 50-50 mellan SWE och ENG! Jag var stolt över att jag hade ökat mängden finska böcker till hela sju st, haha. MEN, av de ytterst få finska böcker jag läser finns det oftast med en absolut fullträff, så det är ganska imponerande faktiskt

Nina sa...

Ida: Så spännande! Hade varit kul med en bokcirkel. :) Jag tror att mitt misstag var att jag läste dem inpå varandra, tänkte testa att läsa om Offill nu i och med att den kommer som svensk pocket. God fortsättning till dig också!

Jessi: Gah, finska böcker... vad är det? Jag har tyvärr inte läst Taivaslaulu ännu, började men förstod inte riktigt allt så tappade suget lite. Den ska inte komma på svenska tror du? Hehe.

Iskall vår

Det finns inte så mycket att säga om februari, det var en månad som gick fort, den var bättre än januari (krävs iofs inte mycket för att lyc...