fredag 31 mars 2017

Vad jag läser och har läst

Jag är inne i ett trevligt läsflow just nu, har förutom all jobbläsning börjat hänga lite mer på biblioteket och plockat hem diverse intressanta titlar. Här är ett urval av det jag har läst på sistone:

Paul Auster - 4 3 2 1

Den här har jag hållit på med ett tag men så är den också runt 800 sidor lång. Jag läser den bara innan jag ska lägga mig, så det tar sin tid, men nu är jag faktiskt mer än halvvägs. Och jag tycker att den är lysande. Ibland får jag känslan av att det här är BOKEN, och att Auster inte kommer att skriva något mer efter den, så full är den av Austeriana. Det hade säkert tagit ett helt liv att genomföra en analys av den, men den känns verkligen som en nyckelroman i hans författarskap eftersom den också handlar om en skrivande huvudperson och hans litterära utveckling. Jag kommer nog att sakna den när den är utläst.
Megan Abbott - You Will Know Me

Det här är något så fantastiskt som en thriller som handlar om gymnastik! Varför inte fler författare skriver om gymnastik förstår jag inte, för det finns mängder av spännande teman i ämnet: kropp, flickskap, kvinnlighet, kontroll, njutning... Megan Abbott är så bra på att skriva om det mörker som finns inuti unga tjejer och som döljer sig bakom den oskyldiga ytan som omgivningen projicerar på dem. Fler gymnastikthrillers åt folket (=mig)!
Emma Flint - Little Deaths

Den här boken håller jag på med just nu, är ungefär halvvägs. Väldigt välskriven spänningsroman som utspelar sig i 1960-talets New York och kretsar kring en ensamstående mamma vars två små barn försvinner från hennes hem. Ibland får man se världen från hennes (opålitliga?) perspektiv, ibland från en ung karriärshungrig journalists perspektiv. Huvudpersonen Ruth blir föremål för de manliga karaktärernas kvinnohat och alla har bestämt sig för att det är hon som är skyldig till barnens försvinnande. Obehaglig läsning men samtidigt väldigt spännande, och jag anar att saker och ting inte är riktigt som man tror. 



 





Det har blivit en hel rad thrillers den senaste tiden, annat jag har läst är The Axeman's Jazz av Ray Celestin som var bra men mycket mera av en mysdeckare än jag hade önskat och förväntat mig, och Pretty Girls av Karin Slaughter som jag gillade väldigt mycket. Det var en lättläst och otäck bladvändare men skriven med en skarp iakttagelseförmåga. Och trots att den var rätt äcklig på sina ställen upplevde jag det inte som ett Keplerskt självändamål, utan det fanns faktiskt en poäng med de otäcka beskrivningarna. 

Vad är era bästa tips just nu? Kanske en fråga som slängs ut i ett obesvarat vakuum, men jag tar gärna emot alla rekommendationer!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad bra att få tips! Har beställt Megan Abbott och Emma Flint till bibban. Undrar när Auster kommer på svenska? De tycks vara snabbare att översätta honom till finska. Var det du som tipsade om senaste Tana French? Den är jättebra! Din Mor

Jessi sa...

Ja vad roligt med boktips! Ääälskade Megan Abbott, tyckte det var så otroligt fascinerande med kroppsligheten, (icke)vuxenblivandet, de maniska föräldrarna (och syskonen!) som fick offra allt!

Ett oväntat tips är Fredrik Backmans "Björnstad". Jag kunde inte vara mindre intresserad av hans tidigare böcker, men något fick mig att plocka upp den här, och den överraskade mig genom att vara väldigt bra. Vore jag redaktör skulle jag ha skalat av lite melodramatik och några upprepningar, men främst är den en stark roman om ett litet samhälle och om sportens betydelse för stor och liten där. Politik, påtryckningar, grupptryck, en chans att komma någonstans från de slitna hyreshusen etc etc. Rekommenderas!

Läste precis ut Kristina Ohlssons senaste deckare "Syndafloder", just motivet tyckte jag var lite pelle (haha), men annars mycket spännande. Dock sista (?) delen i en serie, så läs gärna de tidigare före isf (sex tips i ett, katching!)

Nina sa...

Mor ror: Vad roligt, det blir kul att höra vad du tycker! Jag undrar också med Auster, det är Norstedts som ger ut honom och skulle jag gissa gissar jag att den kommer i höst och att de vill ha med den i julförsäljningen. Det är spännande att han alltid översätts så fort till finska, hans redaktör måste ha någon nära kontakt för den översättningen kan omöjligt vara gjord efter att boken kom ut på engelska med tanke på hur tjock den är.

Nina sa...

Jessi: Jag blir väldigt nyfiken på Björnstad nu! Vad gäller Ohlsson så har jag bara läst hennes första i Bergman-serien plus Sjuka själar, men hon är väldigt skicklig!

Och ja, kan inte alla thrillers handla om gymnastik? Eller KONSTÅKNING!?

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...