tisdag 5 december 2017

O-origin-ell

Världens sämsta rubrik? Då passar den också boken den syftar på, Dan Browns Origin som jag precis blev klar med. Det var som att läsa en mordgåta utan ett mord, eller som en polisroman utan en polis. Närmare bestämt, en spänningsthriller utan spänning. 

Jag har verkligen ingenting emot att läsa böcker som bara går in för att underhålla mig, och jag lät mig underhållas både av Da Vinci-koden och Den förlorade symbolen, men i Origin är det största problemet att intrigen inte är spännande alls. Snark snark, observera olika konstverk och berätta varför de är så bekanta för Robert Langdon som kanske känner igen dem från ett studiebesök han gjorde som ung, snark snark någonting med teknik och religion och så var boken slut.

Det hade inte gjort något om boken var full av klichéer bara berättelsen hade fångat mig, men avsaknaden av spänning gjorde att alla konsthistoriska/tekniska/religiösa inslag kändes som att lyssna till en trött föreläsare som läste en Wikipedia-sida istället för att researcha sitt ämne.  



 

Inga kommentarer:

Iskall vår

Det finns inte så mycket att säga om februari, det var en månad som gick fort, den var bättre än januari (krävs iofs inte mycket för att lyc...