lördag 12 januari 2019

Nya strukturer

Jag har inte direkt avlagt något nyårslöfte, men eftersom Cyklisten hux flux fick jobb några dagar innan jul och börjar jobba inom kort känns det verkligen som att det kommer att bli en uppenbart ny period i livet. Den som känner mig vet att jag kan tjata öronen av folk om min kärlek till struktur. Struktur på tankarna, struktur på veckomatsedeln, struktur på dagarna som går. 

För mig handlar det inte om att saker och ting måste vara på ett visst sätt och att jag blir tokig om planerna inte följs. Däremot tycker jag att det är mycket lättare att slappna av och att improvisera om jag har en struktur att falla tillbaka på, eller ibland, strunta i. Jag blir betydligt mer stressad av att inte ha någon plan än av att planer jag har gjort upp plötsligt ändras.

Därför ser jag verkligen fram emot att börja strukturera upp mina och Lillcyklistens dagar och veckor så jag slipper fatta beslut varje dag om vad vi ska hitta på. Jag tänker mig ett sammelsurium av promenader, biblioteksbesök, öppna förskolan och soffliggande. Det känns faktiskt som om min "riktiga" föräldraledighet börjar först nu, för så länge man är två vuxna hemma är det lätt hänt att man (i alla fall i vårt fall) blir lite slappa och inte orkar ta sig för saker eftersom man har sällskap av varandra.

Inga kommentarer:

Iskall vår

Det finns inte så mycket att säga om februari, det var en månad som gick fort, den var bättre än januari (krävs iofs inte mycket för att lyc...