torsdag 2 maj 2024

Hitta din riktning

Nu blommar fågelbärsträdet utanför köksfönstret, det är som att titta ut i ett hav av blommor och det går över så fort, jag försöker hålla kvar bilden på näthinnan när jag blundar. Jag borde boka resor för sommaren, både tåg och båt, men mest tåg, men jag gör det inte, möjligen för att det alltid blir dyrare än man önskar. 

Jag bär med mig boken jag läser, inge fysiskt för den är väldigt tjock, men i kroppen. Det är en sån bok, en som jag längtar efter om kvällarna när jag sneglar på klocka och jo men nu kan vi gå och lägga oss visst? Den heter Covenant of Water (jag var tvungen att leta upp betydelsen av covenant, det betyder förbund) och är skriven av Abraham Verghese. En episk roman om södra Indien från tidigt 1900-tal fram till modern tid. Ett vackert och fängslande språk och föredömligt korta kapitel som gör att det är svårt att sluta läsa.

Imorgon är det fredag och förmodligen den sista varma dagen på ett tag, jag är lite besviken över att jag har jobbat mig igenom hela denna underbara vecka med över tjugo grader. På lördag visar det regn och femton grader. Men då ska jag i alla fall på en väns 40-årsfest så förhoppningsvis blir dagen bra ändå. 

Den här tiden alltså, när man på sätt och vis bara längtar framåt för att man tror att allt underbart ska komma om några veckor och samtidigt inte vill att tiden ska gå framåt, den är speciell. Find your alignment, som man gör i yoga. Jag ska försöka.

Inga kommentarer:

Ner mot marken, upp mot himlen

Jag lunchar med J och vi hinner påbörja planering inför sommaren, planen är att åka tillsammans utan oäkta hälfter men med barn hela vägen u...