torsdag 3 december 2009

Oh...?

Idag har jag tillbringat hela dagen vid universitetet. Just nu har alla en hel del deadlines vilket betyder att bibban är fullproppad - och tyvärr har "min" plats varit upptagen hela veckan. Jobbigt eftersom jag har så himla svårt att koncentrera mig och ett hjälpmedel är att ha extrema rutiner av typen "sitta vid samma bord varje dag". Trots detta lyckades jag faktiskt få en hel del gjort och jag är nästan klar med min andra uppsats för "Nordic Cinema" som handlar om Lars von Triers och Jörgen Leths samarbetsprojekt The Five Obstructions (2003). Ytterligare en film jag kan rekommendera, speciellt för den som är intresserad av filosofin bakom dokumentärfilmande.

När jag bläddrade i Bill Nichols Representing Reality. Issues and Concepts in Documentary så snavade jag över en liten anekdot som har att göra med kollisionen mellan akademiker och icke-akademiker. Citatet är tillägnat alla som någon gång har varit i en situation där det inte har varit helt lätt att förklara vad det är man "egentligen håller på med":

When asked by friends and aquaintances to describe this book, I avoid calling it a work of cultural theory ("Oh, you mean something like Einstein's relativity theory?"), or a poetics ("Oh, I didn't know you could write a whole book in verse"), or an anatomy of criticism ("Oh...?").

En situation som man som humanist åtminstone inte är helt obekant med. Förresten: hurra för Babels hundrade program och för att deras sändingstid kommer att förlängas till en hel timme i vår! Daniel Sjölin är nog en fiffig snubbe.

1 kommentar:

Nina sa...

Ber om ursäkt för formatet på inlägget. Blogspot vägrade godkänna html-koden av någon outgrundlig anledning.

Iskall vår

Det finns inte så mycket att säga om februari, det var en månad som gick fort, den var bättre än januari (krävs iofs inte mycket för att lyc...