tisdag 6 maj 2014

Läsningen den senaste tiden

Befinner mig åter mellan böcker. Förstås på riktigt, på jobbet, helt konkret mellan böcker. Men också mellan läsningar. Jag har redan börjat planera sommarläsningen, lite väl tidigt kanske, men erfarenheten säger att det är bra med planering. Framför allt är det kul. 

Men nu blev det rörigt. Lite struktur om man får be. Egentligen skulle jag berätta om...

... böcker jag har läst den senaste tiden:

Miss Brodies bästa år av Muriel Spark. Det här är kanske det närmaste jag kan komma en så kallad "mysig bok", väldigt tunn och fin liten sak som handlar om ett flickgäng som flyger som nattfjärilar till en lampa kring sin lärarinna Miss Brodie. Miss Brodie tycker själv att hon nu är, precis som titeln säger, "i sina bästa år" och hon undervisar sina elever genom att berätta (ibland sanna, ibland mindre sanna) anekdoter från sitt äventyrliga liv. En härlig liten pärla med ett häftigt och roligt språk.

The Ballad of the Sad Café av Carson McCullers. Jag snubblade över den här novellsamlingen på ett antikvariat och blev nog mest lockad av titeln. Ungefär halva boken utgörs av en lång novell som också har gett namnet åt samlingen, sen följer några kortare noveller. Jag har tidigare tyckt om Alice Munro, kanske inte varit helt begeistrad, men jag måste säga att jag i alla fall hittills föredrar McCullers. Vilket språk! Det här fyndet har till och med nästlat sig in i planeringen av min sommarläsning. Det är lugnt, kärnfyllt, poetiskt. Intressanta personer som inte beter sig som man väntar sig. Sen skadar det inte att McCullers verkar ha varit en otroligt fascinerande person med ett tragiskt liv, innan hon hade fyllt trettio drabbades hon av stroke tre gånger (!), flera följde sedan och hon drabbades dessutom av bröstcancer och dog när hon var femtio. 

Stoner av John Williams. Nej det handlar inte om någon som röker gräs, det handlar om William Stoner, en anspråkslös man som flyttar från sina föräldrars bondgård för att studera. Som av en händelse börjar läsa litteraturhistoria och blir alldeles förälskad. Den här boken har hypats och hypats, den skrevs på 1960-talet och utspelar sig under 1900-talets första hälft, trots detta upptäcktes den av den breda publiken bara för något år sedan. En finstämd roman om en människa som var rätt vanligt och som inte gjorde några större intryck på sin samtid, med andra ord en människa som de flesta av oss. Kommer på svenska nu i maj.

The Son av Philipp Meyer. En blodig vilda västern-roman som kretsar kring en familjs makt över marker och människor. Den berättas genom tre olika personer från tre olika generationer och börjar under 1800-talets mitt med Eli som kidnappas av en indianstam. Den är som sagt väldigt blodig, men inte som en effekt utan snarare för att visa hur dagens oljeimperium har byggts ovanpå mängder av sargade och lemlästade kroppar. Häftig läsning!

Det har tydligen blivit en hel del bra böcker den senaste tiden. Inte så konstigt då kanske att jag inte riktigt vet vad jag ska plocka på mig här näst. Vilken tur då att Göteborgs stadsbibliotek äntligen har öppnat efter mer än två års ombyggnad. Ska nog ta mig en tur dit innan jobbet idag...

Inga kommentarer:

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...