torsdag 18 december 2014

Eget julfirande


Mera julmusik, med Weeping Willows denna gång. Visste inte att de hade gjort en julskiva, den är väldigt hemtrevlig att ha på i bakgrunden. Jag äter gröt med torkade dadlar i, skriver en lista på vad som ska uträttas. Jag har två sköna lediga dagar nu innan jag rycker in för att jobba mina julpass, det känns riktigt bra faktiskt. I år firar jag jul i Göteborg igen, med Cyklisten som är så snäll att han stannar kvar i stan med mig. Även om jag inte har firat julafton hemma på tre år nu (!) och saknar att sitta där med familjen och långsamt öppna julklappar, fylla på vinglaset, proppa i mig smörgåsar med julbordsfavoriterna, måste jag säga att det är fint att hitta på sina egna jultraditioner också.

De tre senaste åren har jag till exempel firat lillajul hemma hos Nathalie med familj. Det har varit ett bra startskott för julkänslan och ibland den sista gången man har hunnit träffa vissa vänner innan jul. Förra året var jag visserligen ledig på både julafton och juldagen men jag stannade ändå i Sverige eftersom det är svårt att hitta flyg under julen och trist att hinna vara hemma i bara en dag. Då gjorde vi en dagsplan för julen. Den var aningen torftig, men hur ska man göra egentligen när man börjar fira jul på egen hand? 

Jättefin kaffekopp från House of Rym
Jag började min dag med att dricka kaffe ur en vacker kopp som jag fick av Hanna i julklapp igår, jag har nog pratat om den i snart ett halvår. Älskar sjuttiotalskänslan och den kaffebruna färgen. Gårdagskvällen tillbringades med drink i handen och lustiga samtalsämnen i Hannas och Jonas nya hem. 


Jag och min förra roomie Micke drack goda glöggdrinkar i köket
I vardagsrummet stod djuren och väntade in julen

Jag och Hanna fick grönt hår i kökslampans sken
Jag tycker om när jag inte behöver stressa när jag städar. Utan kan skrota runt, sitta ner och bläddra i något, plocka lite, torka av lite ytor, ta en paus och koka gröt. Så ska jag hålla på hela dagen idag. Men nu ska jag börja bocka av min lista.

Inga kommentarer:

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...