lördag 20 december 2014

Läst en del

Det är ett tecken på viss bloggtorka att jag tänker inleda varje inlägg jag börja skriva med "idag gjorde jag si och så". Men så kom jag på att det var ett tag sen jag skrev om vad jag har läst, det var nog den där Bergtagen som höll på att ta kål på mig. Sen dess har jag läst ut Kristina Sandbergs fantastiska trilogi om Maj som bara blev bättre och bättre för varje del. Åh, så jag tycker om hennes sätt att beskriva hur Maj grubblar på stort och smått, hur jag går bredvid Maj där i hennes våning och inte förstår hur hon orkar städa så mycket när jag knappt orkar föra min tomma kaffekopp till köket. 



Nu läser jag Longbourn av Jo Baker, en bok som jag har varit nyfiken på länge och som mamma läste med behållning för ett tag sen. Det är kanske ingen storslagen historia (inte än i alla fall), men dock en väldigt behaglig stämning att befinna sig i. Den handlar om Sarah som är hushållerska hos familjen Bennett från Pride and Prejudice. Mycket välskrivet och inte helt lätt engelska vilket känns som en uppfriskande utmaning. Fult omslag tyvärr... slappt att bara slänga in ett par urklippta skor istället för att ta ett fotografi av ett par riktiga skor i en trappa.


Jag har hunnit med en del läsning den senaste månaden faktiskt, konstigt nog med tanke på hur mycket jag har haft att göra. Annat jag har läst är Patrick Rothfuss kortroman The Slow Regard of Silent Things, lite småsöt men når inte ens nära The Name of the Wind. Läsvärd om man gillar hans sätt att skriva (och har läst hans övriga böcker, det är något av en förutsättning). Sen har jag också läst ut Bodil Malmstens Och ett skepp med sju segel och femti kanoner ska försvinna med mig, inte riktigt lika skarp som hennes tidigare loggböcker, men mysig som toaläsning.

"mysig som toaläsning"

Nu har jag bott länge i Sverige hörni.

Inga kommentarer:

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...