onsdag 7 januari 2015

Inte än

Det kommer inte att bli vår nu. Det är en påminnelse, ett sätt att mota bort de långsamma månaderna. För jag undrar om segheten, trögheten, hemskheten som brukar drabba mig i februari kanske delvis beror på att jag går omkring och tror att det ska bli vår, imorgon. 

Norrland på tvären
Jag har köpt en vacker bok och jag dricker ur en vacker kopp. Kanske symboliskt att bilden blev på tvären hur jag än försökte rotera den, för Po Tidholm är också på tvären. Är du intresserad av hur landsbygden avfolkas och gillar bra poddar ska du lyssna på Norrlandspodden med Po och Sofia Miriamsdotter. I det senaste avsnittet diskuterade de mediesituationen i Norrland (tips till pappa!). Det är alltid intressant, gnälligt, intelligent och underhållande.

Men att man kanske ska tänka november igen, inte för att vara pessimist, inte för att stampa på alla er som börjar prata om ljuset. Utan för att sen bli överraskad, inse att det faktiskt inte blir mörkare. Jag har redan bokat upp en stor del av januari med sånt man behöver: middagar, middagar, och så några middagar.

Fast just nu känner jag mig inte deppig. Snarare ovan vid att vakna tidigt och ensam. I övrigt har jag faktiskt en känsla av att det ska bli skönt med vardag, och den känslan brukar jag aldrig ha i början av året. En månad av totalt kaos och ett nytt jobb har minsann sina fördelar. När allt nu småningom normaliseras känns det ju ofantligt skönt. 


Inga kommentarer:

Den senaste tiden

Det har varit några bra veckor med bättre balans, eller så är det bara ljuset och den begynnande våren som trots bakslag ju kommer. Jag tänk...