söndag 16 oktober 2016

Bestyr

Det gråaste grå vädret som har varit hittills i höst, kanske den första gråa höstdagen till och med. En sån dag då man inser hur vackert det har varit fram tills nu. Jag har haft en fixardag och en vilarhelg med ärenden fram och tillbaka, i bilen hit och dit, på cykeln av och till. Upp på vinden, ner igen, värma pizza från igår, upp igen. Sen när man har kommit hem några timmar senare, krypa upp i soffhörnet under en filt med en kopp kaffe, en chokladbit och en bok. 

För tillfället läser jag den sista delen i Anna Laestadius Larssons 1700-talstrilogi, Räfvhonan där det nu förvisso har blivit 1800-tal. Det är en bra trilogi, men i ärlighetens namn börjar jag tröttna lite. Får ändå ta pauser ibland för att googla alla dessa kungligheter, det är trots allt intressant med historiskt förankrade romaner, särskilt för mig som har så otroligt dålig koll på Sveriges historia om man ser till kungalängder och liknande. Ett osnarkigt sätt att lära sig om ett snarkigt ämne helt enkelt. 

Igår läste jag ut Geir Gullicksens Berättelse om ett äktenskap som var vacker och sorglig men inte alldeles avgrundssvart. Det är spännande det här med närhet och avstånd, hur man kan tro sig vara nära någon som i tanken befinner sig någon helt annanstans, eller som i Gullicksens bok, när flera års närhet plötsligt bara är borta. Intressant och vacker som sagt.

 

Inga kommentarer:

Iskall vår

Det finns inte så mycket att säga om februari, det var en månad som gick fort, den var bättre än januari (krävs iofs inte mycket för att lyc...