torsdag 16 januari 2020

Läsningen 2019

Okej, så jag har inte orkat/hunnit/prioriterat att göra någon årslista om förra året än, och vete sjutton om det kommer att bli av, men vi kan ju inte glömma bort böckerna! Jag hyser lite förhoppningar om att komma igång med skrivandet här i år när jag har plockat bort Instagram, och vad är väl bättre än att börja med 2019 i läsning?

Antal lästa böcker: 43 st
Böcker på engelska: 25 st
Böcker på svenska: 18 st
Kvinnliga författare: 38
Manliga författare: 5

Överraskningen: Att jag läste så få manliga författare! Blev helt chockad av obalansen. Inte missnöjd, tycker det behövs fler kvinnliga författare i min bokhylla, men med tanke på att det inte har varit något medvetet val är det ändå rätt intressant.

Nyheten: JAG LÄSTE INTE UT EN ENDA SKÖNLITTERÄR BOK I SEPTEMBER. Inser att mitt pluggande har svalt rätt mycket av min lästid (och kanske också läslust). Läste nog massor i september men kommer ej att notera läst kurslitteratur i min dagbok, för tråkigt helt enkelt.

Bästa faktaboken: Funkar inte taget ur sitt sammanhang, men jag kan inte annat än att välja Elizabeth Pantleys The No-Cry Sleep Solution eftersom den räddade min mentala hälsa för ett år sen då Lillcyklisten varken sov på natten eller på dagen. Idag kör vi definitivt "the cry-a-lot sleep solution" ibland, hehe, men den boken blev faktiskt min livboj. Och många av tipsen var bra, så jag kan verkligen rekommendera den till alla er sömndepraverade spädisföräldrar där ute.

Återkommande tema: Kvinnor, kvinnor, kvinnor. Många olika kvinnoöden från en mängd olika tider.

Nådde inte förväntningarna: Alltså jag älskar ju historiska romaner med kvinnliga huvudpersoner, men Vibeke Olssons Sågverksserie som jag hade trott att jag skulle gilla var inte alls i min smak. Det var någonting med språket som inte funkade. Läste bara den första boken, Sågverksungen, men inte mer än så. Kan istället rekommendera Susanna Alakoskis Bomullsängeln för liknande miljö och historia. Tyvärr måste jag också nämna Alex Marwoods The Poison Tree, den började mycket lovande men nu kan jag inte ens minnas vad resten av boken handlade om.

Överträffade förväntningarna: Margaret Atwoods The Testament. Cyklisten har läst rätt mycket av Atwood på sistone och varit lite sisådär imponerad av hennes senaste romaner så jag hade inte särskilt höga förväntningar, även om jag brukar tycka om Bookervinnarna. Men den var så välskriven och spännande men många fler nyanser än jag hade hoppats på. Jag har faktiskt bara sett typ halva första säsongen av The Handmaid's Tale (boken har jag läst) men blev lite sugen på att se resten nu.

Bästa romanerna: De är verkligen många i år! Så härligt! Jag listar dem här helt utan inbördes ordning: John Boynes Hjärtats osynliga raseri, Tessa Hadleys The Past och Sent på dagen, Leila Slimanis Vaggvisa, Jennifer Egans Manhattan Beach (som jag ÄLSKADE), Rachel Cusks Outline och Peter Hellers The River. Ja, ni ser ju! Det faktum att jag har läst så många superbra romaner gör faktiskt att det inte känns lika tråkigt att jag har läst så få böcker totalt. 

Bästa spänningen: Här får jag lämna blankt. Dels för att jag har läst väldigt få deckare (tydligen?) i år, dels för att ingen riktigt är värd att nämna. 

Bästa ljudboken: Lyssnade egentligen bara på ljudböcker under vintern/våren, sen slapp jag de milslånga vagnpromenaderna och slutade också lyssna på ljudböcker. Tråkigt att nämna samma bok igen, men nog var det häftigt att lyssna på Michelle Obama läsa upp sin självbiografi.

Bubblare/tips: Allt, allt, allt av Claire Messud och Tessa Hadley. Bara läs deras böcker helt enkelt. Jag tyckte också mycket om Celia Owens Where the Crawdads Sing, det var fin stämning och vackert språk samtidigt som berättelsen var rätt mörk och sårig.

Inga kommentarer:

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...