måndag 7 mars 2011

Läsvanor

Ett sätt att undvika att bara skriva om mitt oändliga graduerande är att skriva om böcker. Den här lilla enkäten hittade jag på Ls blogg, tyckte den var så där lagom informativ och potentiellt boktipsande.


Senast lästa: Peter Hoegs senaste roman Elefantskötarnas barn. Rekommenderar ej. 
Senast köpta bok: Jag får så mycket recensionsböcker just nu att jag inte skulle hinna läsa mer, så jag tror faktiskt att den jag köpte senast var Judith Butlers Gender Trouble. Väldigt sprittande.
Senast lånade bok: Det blir väldigt mycket akademisk litteratur här, men det var nog Eve Sedgwicks English literature and male homosocial desire
Senast fådda bok: Den isländska författaren/poeten Sjóns The Blue Fox. Den kan jag däremot rekommendera!
Favoritbokhandel:Det finns många och de finns av förklarliga skäl i London, men två storfavoriter är nog Foyle's Bookstore, London Review Bookstore. Om man kombinerar böcker med gott, starkt kaffe så får man mig på fall skrämmande snabbt.
Favoritbibliotek: I livet? I Göteborg? I världen? Jag måste säga att stadsbiblioteket i Jakobstad är finfint, något jag delvis har upptäckt efter att ha besökt en massa andra finländska bibliotek. Ingen nämnd ingen glömd. 
Antal lånekort: tre
Använder som bokmärke: Bokmärken, vykort, de där förlagslapparna som ofta följer med recensionsböckerna
Favoritfärg på bok: Det beror på om vi pratar pocket eller det som finns under skyddsomslaget. Jag läste just en bok som var varmt orange under skyddsomslaget, det var väldigt trevligt. Men jag gillar också de engelska Murakamiutgåvorna med sina vita ryggar.
Favoritmat/snack vid läsning: Ingenting särskilt faktiskt.
Favoritdryck vid läsning: Vatten. 
Favoritställe att läsa på: I min säng på kvällen alternativt i en tyst läsesal eller motsvarande lokal. Har svårt att koncentrera mig på allmänna pratiga platser, då tittar jag hellre på människor. Eller tjuvlyssnar på deras diskussioner. På sommaren i solen med fötterna stödda på en obligatorisk solstol och med en kaffekopp på bordet bredvid. 

4 kommentarer:

ellen! sa...

jag kopierar rakt av bara :)

Nina sa...

Det är rätt det!

Anonym sa...

Stadsbiblioteket i Jakobstad tackar ödmjukast för berömmet! (Nog visste vi väl det..hrm..hrm)

Mamma

Nina sa...

Hehe, varsågoda bara!

Iskall vår

Det finns inte så mycket att säga om februari, det var en månad som gick fort, den var bättre än januari (krävs iofs inte mycket för att lyc...