tisdag 24 januari 2012

Mymmelskåderi

Jag säger som Temumriken och inleder lite avvärjande med att konstatera att jag inte brukar göra listor, men jag håller samtidigt med nämnda mumrik om att frågorna nedan är ovanligt bra. Ska sålunda ägna mig åt några rader navelskåderi. Till skillnad från alla mina övriga blogginlägg vill säga...



Vad gjorde du för tio år sedan?

Jag gick i nian i högstadiet. Var väl helt nöjd med tillvaron vill jag minnas, om man då inte beaktar det helvete som högstadietiden naturligtvis är. Jag höll föredrag om Tolkien och lärde mig skriva mitt namn med alvskrift, ville se ut som Janis Joplin och köpte väldigt många skivor.

Vad gjorde du för fem år sedan?
Jag var precis som Temumriken (öhöm öhöm, kan här månne anas ett samband?) andra årets studerande vid ÅA och hade nästan bott ett år tillsammans med Kristin. Jag var med i en massa föreningar och drack en massa öl och träffade nya människor hela tiden. Det var roligt, men också ganska påfrestande.

Vad gjorde du för ett år sedan?
Jag gjorde ungefär samma sak som nu, satt i läsesalen och skrev uppsats, satt på café och skrev recensioner. Men jag ifrågasatte nog min tillvaro mer än jag gör just nu. Eller frågorna kom från ett ostadigare plan. Jag inbillar mig att jag har lite, lite fastare mark under fötterna nu.

Fem snacks du gillar

Snacks alltså. Är inte så bra på snacks. Så jag ignorerar den här kategorin. Har också ibland känslan av att de här små, till synes irrelevanta frågorna avslöjar mer om mig än jag är villig att bjuda på.

Fem sånger du kan hela texten till

Här börjar jag också trilskas. Kan texten till så många sånger och så fort jag försöker välja vilka jag ska nämna blir jag så äckligt självmedveten om hur jag försöker bygga upp alternativt inte bygga upp min identitet här, så vi gör så här istället:

Fem sånger du inte kan hela texten till men sjunger ändå

  • Den där sången där man sjunger "Den som äter palsternackor, han går inte av för hackor...". Jag sjunger den hela tiden just nu eftersom jag precis har upptäckt palsternackans förträfflighet.
Det får faktiskt räcka så. För det är den enda sång jag sjunger just nu så jag kan inte ens komma på någon annan.



Fem saker du skulle göra om du blev mångmiljonär

Usch, får obehag av tanken och vill inte tänka den till slut. Jag skulle säkert bli fasansfullt snål och hemsk på alla vis.

Fem dåliga vanor

  • Jag lämnar av någon anledning små ostbitar efter mig i köket jag delar med sju andra människor. Men ingen har vågat klaga ännu.
  • Jag knäcker mina leder. Ja, alla.
  • Jag prata. Jag gör det mest hela tiden. 
  • Jag har ett twitterfönster öppet samtidigt som jag jobbar. 
  • Jag lämnar hår i duschsilen. Jag har ju inte brillorna på mig när jag duschar direkt och jag har väldigt dålig syn, så jag ser det helt enkelt inte då när det faktiskt är relevant.



Fem saker du gillar att göra

Här lämnar jag bort det uppenbara som att läsa, dricka kaffe, umgås med vänner och sånt tjafs.

  • Lyssna på radio
  • Få andra att skratta
  • Slöskypa med lillasyster
  • Spela sällskapsspel (med rätt människor)
  • Vara ensam



Fem saker du aldrig skulle klä dig i

Man ska aldrig säga aldrig.

Fem favoritleksaker

  • Datorn
  • Gitarren
  • Skrivhäftet
  • Mp3-spelaren
  • Pressopannan

Om ni har läst så här långt förtjänar ni en belöning. Här varsågod, några bilder på två författare som jag tycker lite särskilt mycket om just ikväll. Klicka på namnet för bildkälla.

Clarice Lispector

Georges Perec

Inga kommentarer:

Den senaste tiden

Det har varit några bra veckor med bättre balans, eller så är det bara ljuset och den begynnande våren som trots bakslag ju kommer. Jag tänk...