söndag 1 januari 2012

Ord och ord och skiljetecken

"Gott nytt år" är ord som lätt slinker ur munnen, jag undrar ibland vad jag menar när jag säger det till folk. Så klart vill jag att de ska få ett bra år. Men tänker jag faktiskt så just precis i när jag uttalar orden? Jag är inte helt säker. Känslan av att önska någon gott nytt år påminner mig  mera om att önska någon glada vappen. Kanske har det något att göra med att jag sällan har tyckt att det nya året faktiskt börjar i januari. Hösten har alltid varit mera av en startpunkt för mig. 

Men på något vis har jag en annan känsla just nu. En känsla av att det nya året faktiskt börjar nu. Det är varken en optimistisk eller pessimistisk känsla, mera av ett faktum. Ett skiljetecken. Ett hurudant skiljetecken vet jag däremot inte. Jag vet inte ens vad jag hoppas på. Ett kolon? Ett utropstecken? Jag hoppas förstås på någonting markant, helst inte på ett kommatecken. 

Det här med långsiktig planering är jag inte så bra på så därför vill jag önska er alla en bra början på året. Jag hoppas att januari inte blir en stressig betala-oförutsedda-räkningar-månad utan en lugn inledning på 2012. En sak i taget liksom. 

Inga kommentarer:

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...