onsdag 6 mars 2013

Nu läser jag så där många böcker igen...

... att jag nästan får så lov att dra en liten presentationsrunda. Jag tar dem i den ordning jag har börjat läsa dem helt enkelt. 

Lesley-Ann Jones - Freddie Mercury. The Definitive Biography

Okej, för att vara helt ärlig är den här boken på paus just nu, men den började i alla fall väldigt bra med Jones personliga erfarenheter av att vara i närheten av Freddie. Sen måste jag medge att det blev allt mer spekulativt och skvallrigt. Inte bra. Men jag ska absolut läsa ut den, kan inte motstå något som handlar om Queen. Kan dock tipsa om Peter Freestones Freddie-biografi som jag i alla fall minns som alldeles fantastisk.






Justin Cronin - The Passage

Här ligger jag något efter alla trendspaningar (The Passage kom 2010), men bättre sent än aldrig. Det här är just nu min "riktiga" bok, den jag läser om kvällen innan jag ska gå och lägga mig. En postapokalyptisk värld, vampyrliknande varelser, och typ 900 sidor... det här är dessutom min mellanbok efter min Rothfuss-mani. Säger kanske något om hur mycket jag läser just nu.








Håkan Nesser - Styckerskan från Lilla Burma

Jag försöker hålla lite koll på deckarutgivningen eftersom det är mycket deckare på jobbet och eftersom jag alltid har gillat Håkan Nesser haffade jag genast Styckerskan från Lilla Burma när den dök upp. Väldigt bra hittills, men jag har en liten paus just nu eftersom jag försöker komma ikapp med bokcirkelläsning. Annars en bok jag läser under mina lunchraster på jobbet.







Marguerite Duras - Älskaren

Jag har aldrig läst något av Duras innan, och eftersom den här lilla pärlan dessutom har ett så vackert omslag passade jag på att plocka med mig den också häromdagen. Jag har läst typ hälften och gillar det jag läser, men kan inte säga att hennes språk direkt får mig att flyga ur skorna. Vilket jag på något sätt hade förväntat mig. Men vi ska se, jag har ju fortfarande hälften kvar.






Karin Boye - Kris

Som alla andra (?) gymnasiedamer läste jag också ett tag Karin Boyes dikter så att ögonen blödde. Minns särskilt dikten "Havet" ("Vilt, rovdjursvilt / är bränningens glittrande språng / men ingen människas tankar / är höga som havets sång.") som jag hade hängt upp på väggen alldeles invid min sänglampa. När jag pluggade läste jag också Kallocain som verkligen var ruskigt bra, nu är det Kris som gäller, ett slags blanding av gymnasial ångest, lite Platoninspirerade dialoger och krisande funderingar kring kristen moral. Ska bli spännande att se vad resten av bokcirkeln tycker nu på lördag. 





Det var det. Vad läser du?

2 kommentarer:

Mia Skrifver sa...

Just nu läser jag också rätt många, bland annat Liv Stömqvist Einsteins fru.

Nina sa...

Den är så roligt och tragisk på samma gång. Bra val.

Iskall vår

Det finns inte så mycket att säga om februari, det var en månad som gick fort, den var bättre än januari (krävs iofs inte mycket för att lyc...