tisdag 4 februari 2014

Philip Seymour Hoffman

Kanske första gången jag på riktigt har blivit riktigt ledsen över en känd persons bortgång, som så många andra älskade jag Philip Seymour Hoffman, han var alltid verkligt bra oavsett vad han var med i. Tänkte därför lista topp fem av mina favoritfilmer med honom, enligt filmtipset.se har jag sett hela 21 stycken så det finns en del att välja mellan.

Plats nummer fem: The Savages (2007)



En fin svart komedi om ett syskonpar spelade av Seymour Hoffman och Laura Linney, lågmäld och lite bortglömd men absolut sevärd. 

Plats nummer fyra: Capote (2005)



Biopic om Truman Capote som jag verkligen skulle vilja se om. Ett typexempel på hur otroligt mångsidig Seymour Hoffman var.

Plats nummer tre: Magnolia (1999)



Längesen jag såg denna film, men har du inte sett den än så gör det nu, den är fantastisk.

Plats nummer två: Synecdoche New York (2008)



En märklig och intressant film som handlar om en teaterdirektör som kämpar med att förverkliga sitt livs projekt. En riktig metaberättelse med Seymour Hoffman i huvudrollen.

Plats nummer ett: Almost Famous (2000)



Har sett Almost Famous närmare tjugo gånger (om inte fler?), jag och en kompis såg alltid den här filmen när vi sågs, från en period i mitten av högstadiet tills jag flyttade hemifrån. Kan inte riktigt se på den objektivt, men älskar allt med den. Den där töntiga viljan att vara cool, kärleken till musiken, hippievibbarna... Och Seymour Hoffman är en töntig rockjournalist som man bara vill bli bästis med. Helt klart inte hans största roll, men det är den här filmen jag främst associerar med hans namn. 

Så otroligt tragiskt. 


Inga kommentarer:

Iskall vår

Det finns inte så mycket att säga om februari, det var en månad som gick fort, den var bättre än januari (krävs iofs inte mycket för att lyc...