fredag 13 juni 2014

Drömsk förkylning

Drar mig genom dagen, huvudet lite mindre värkande men kroppen lika lealös som kokt sparris. Är otrogen mot Knausgård med Håkan Nesser, nappade åt mig pocketversionen av Levande och döda i Winsford när jag packade ihop min sjukliga kropp på jobbet igår. Älskar det omslaget, det tilltalar mig så otroligt mycket: 


Färgerna kommer inte till sin rätt här, himlen är betydligt mer blå och marken alldeles rödbrun. Så vackert! Tycker också fonten är helt sjukt snygg, det övergår verkligen mitt förstånd ibland när jag ser hur fula och tråkiga vissa pocketomslag är. Ingen nämnd, ingen glömd.

Vad annat kan man göra när huvudet bultar? Läsa bloggar förstås. För ett tag sen bad jag om bloggtips, fick några stycken som också ledde mig vidare till andra, kan därför tipsa om t.ex.  

Flora Widström som tar vackra bilder och som skriver så fint och som verkar ha en skönt pillemarisk och feministisk syn på livet. Skriver bra gör hon också. 

Eftersom jag just nu har snöat in mig på vintagebloggare fastnade jag också för Jessica Silversaga som tar drömska och nostalgiska fotografier och som har otroligt vackra klänningar. Jag tror att jag liksom kan dämpa mitt eget klänningbegär genom att se andra bära fina kreationer. Det kan förstås absolut inte vara tvärtom...

Ytterligare en stil-och-foto-blogg (eller vad man nu ska kalla det), Emily Dahl tar även hon supersnygga bilder och skriver om allt från böcker till taxar. 

Kolla upp dem om ni känner för att drömma er bort. För det är det jag tror att de representerar för mig just nu, inte så att jag drömmer mig bort till ett annat liv, jag är väldigt nöjd med det liv jag har, mera kanske att jag drömmer mig in i andras liv. Det fyller nog lite samma funktion som romanläsning. Och på sommaren blir det mycket läsning av just den typen, drömmande, uppslukande verklighetsflykt. Tror inte det skulle funka för mig att bara läsa drömska stilbloggar, det är lätt att det blir så drömskt så man storknar. Men några stycken som lite strössel i bloggfeeden rekommenderas!

Nu dags att snyta den synnerligen odrömska näsan och vila en stund.

Inga kommentarer:

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...