torsdag 7 augusti 2014

Lässaldot

Så vad läste jag? 

Robert Galbraith (J.K. Rowling) The Silkworm
Susannah Cahalan Brain on Fire
David Gilbert & Sons
Agatha Christie The Body in the Library
Milo Dahlmann Mot pingvinernas land


Har jag glömt nåt? Nej, det verkar som om jag höll en ganska lugn lästakt under semestern. Jag är dock väldigt nöjd med mitt bokurval. Den första, The Silkworm, var nog den största besvikelsen. Den var inte dålig direkt, men jämfört med den förra boken i serien, The Cuckoo's Calling, trampade berättelsen på stället. Det var helt enkelt inte särskilt spännande. Galbraith/Rowling får nog skärpa sig till nästa bok. 

De absolut bästa böckerna var & Sons och Brain on Fire. Den förstnämnda en postmodern New Work-historia - kanske lite förlegat, men helt i min smak - och den sistnämnda en otroligt intressant självbiografi som handlar om en kvinna som plötsligt en dag drabbas av en psykos och vars symptom felaktigt betraktas som psykiska och inte neurologiska som de visar sig vara. 

De två sista böckerna läste jag delvis i båten (Agatha Christie) och precis efter att vi kommit iland. Det är liksom intressantare att läsa om Milo Dahlmanns segling till Antarktis när man själv har varit ombord på en båt och börjar förstå hur saker och ting hänger ihop. Allt som allt en rätt bra blandning, två mysdeckare, två intressanta biografier, och en riktigt bra roman. 

Jag kan också nämna att jag på väg till båten panikköpte med mig ett tredje (?) exemplar av Fitzgeralds Tender is the Night eftersom jag glömde mitt ex hemma och aldrig vet när Fitzgerald-andan ska falla på. 

Inga kommentarer:

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...