lördag 19 november 2016

Exotisk

Säg inte åt mig hur jag ska prata
Säg inte åt mig att jag har den vackraste dialekten och 
att du har sagt åt din man att du skiljer dig om någon finlandssvensk säger 
"ja vill ha dig"
Säg inte åt mig att jag inte ska tappa språket

Säg inte åt mig att det är mycket vackrare när jag bryter på finska än 
när de där andra försöker prata svenska för det låter så hårt
Säg inte åt oss hur vi ska prata
Säg inte att det ena är bättre än det andra

Säg inte att det sjunger

Sjunger jag så sjunger jag du kommer inte att missa det
Svär jag dig rakt upp i ansiktet kommer du inte att tycka att det låter vackert

Säg inte åt mig
att jag låter åländsk
att jag låter gotländsk
att jag låter som en sång
att jag klingar

att jag låter för svensk
att jag inte låter svensk nog

1 kommentar:

Kugge sa...

Alltså! Så bra! Heja med slutspurten i Nano. Känner att jag skriver sånt SKRÄP just nu, men hej, har vi kommit så här långt ska vi väl komma i mål?!

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...