fredag 14 september 2018

Höstlistan

Höstlista. Klart att det får bli en sån.

Vad är dina mål i höst?

Jag vill hitta sköna vardagsrutiner och lära känna Umeå. Jag skulle gärna vilja hitta något slags socialt sammanhang eftersom jag inte känner så många människor här ännu, kanske någon föräldragrupp eller en bokcirkel kanske? Ingen av oss har någon daglig sysselsättning för tillfället, jag är föräldraledig och Cyklisten letar jobb, så det är inte det lättaste att skapa rutiner. Just nu är det så klart otroligt skönt att vi båda har möjlighet att vara hemma tillsammans, men det blir också lätt tärande när man inte umgås med någon annan än varandra.



Vad ser du mest fram emot?

Faktiskt det jag skrev ovan, vardagsrutinerna. Att komma in i ett lunk med bebisen, att gå långa promenader i ett höstfint Västerbotten, att landa i att vi har fått ett barn. Och faktiskt också att blogga! Jag inbillar mig att jag nu har både ett ökat behov av att skriva av mig och en ökad möjlighet att hinna göra det.

Känner du dig klar med sommaren?

Ja! Den var så skön och så otroligt konstig samtidigt, och då syftar jag inte bara på vädret utan snarare på att vi flyttade till en ny stad och att jag var höggravid. Trots att jag svettades som en gris i flera månader njöt jag dock av det varma vädret, jag är väldigt lycklig över att det blev så många simturer den här sommaren!



Hur såg din höst ut för ett år sedan?

I september åkte jag och Cyklisten till Spanien på en väldigt lyckad resa som vi hade sett fram emot, det känns fortfarande som ett fint minne. I övrigt var det mycket jobbfokus och planering av författarevent och sånt, jag minns det som en riktigt rolig höst.



Hur såg din höst ut för fem år sedan?

Jag jobbade forfarande på flygplatsen men hade inte blivit butikschef ännu, jag och Cyklisten hade varit tillsammans i ett halvår ungefär, jag läste jättemycket böcker och gick på Bokmässan och var glad och nöjd men jag vill minnas att jag också var rätt förvirrad över det här med att plötsligt ha ett förhållande efter många många år av singelliv. Det tog verkligen sin tid att hitta formen, så att säga. 

Vad var bäst och sämst med sommaren?

Faktiskt samma sak, nämligen att vi hade en så öppen sommar utan planer. Det var nog nödvändigt med tanke på att våren var väldigt stressande med alla stora beslut och allt som vi grubblade över (flytta eller inte flytta, herregud vi ska få ett barn osv. osv.) och därmed skönt, men också något frustrerande eftersom man blir rastlös av att inte ha några planer.

Vad för kultur har du tänkt konsumera i höst?

Jag börjar deprimerande nog med den kultur jag inte kommer att konsumera i höst - nämligen Kurt Vile som spelar i Göteborg i oktober. VARFÖR kunde han inte göra det ett halvår tidigare? Han är en av dem som jag verkligen, verkligen har velat se live och som inte är på turné så överdrivet ofta. Ja, jag är bitter. Nåväl, vad jag kommer att konsumera är sannolikt mycket radio och teve och en hel del poddar och ljudböcker, men också böcker i fysisk form. Hittills har det funkat rätt bra att läsa thrillers samtidigt som jag har ammat, får se hur det blir med de stora romanerna, än så länge känns det inte som den ultimata läsningen att hacka upp i tre minuters intervaller. Nu slår det mig att jag såg skymta i sociala medier att det har kommit en ny säsong av podden Serial. OMG, som ungdomen skulle ha sagt för tio år sedan.

Vad blir ditt mest använda plagg i höst?

Haha, finns bara ett rätt svar på den frågan och det är amnings-bh:n.

Inga kommentarer:

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...