måndag 20 mars 2023

Något annat

Istället för att fördjupa mig i hur morgonens "Båda barnen kommer som vanligt till förskolan idag"-sms plötsligt utbyttes till ett "Oj, lite snabba bud, nu kräktes visst ett barn"-sms tänkte jag istället berätta om vad jag har läst på sistone. Dock utan några noggranna beskrivningar av handlingen i böckerna. Vi kan ta det genre för genre, vilket i praktiken innebär två genrer: spänning och roman.

SPÄNNING

Sara Strömberg, Sly och Skred
Jag blev verkligen förtjust i huvudpersonen Vera, och uppskattade kombinationen av luttrad journalist och känslig privatperson. Det hade lätt kunnat bli något av en karikatyr om hon inte hade tillåtits visa omtanke och empati med människorna omkring henne. Välskriven spänning utan råa inslag, jag gillade både den första och den andra boken.

Maria Adolfsson, Fallvind
Jag har faktiskt inte läst alla böcker i Doggerland-serien, kanske för att jag ärligt talat tyckte den första var sådär. Men den här hade verkligen något, jag kunde inte sluta läsa om kvällarna. Hon skriver bra och har en förmåga att skapa en väldigt tät stämning som jag uppskattar. Jag tycker inte alltid att kataktärsgalleriet känns helt naturligt, ibland har det en konstruerad känsla över sig, men i Fallvind störde det mig inte över huvudtaget.

ROMANER

Claire Keegan, Small Things Like These

Hm, den här romanen trodde jag att jag skulle älska men den lämnade mig ganska likgiltig. På pappret lät det fantastiskt, och jag hade säkert för höga förväntningar. Den var vacker, men berörde mig tyvärr inte alls.

Lily King, Writers & Lovers
Den här vann däremot mitt hjärta! Otroligt mysig läsning om en typ trettioårig kvinna i 90-talets Massachusetts som får en identitetskris när hennes mamma går bort. Melankoliskt om kärlek och familj och inkännande om att vilja följa en dröm (att skriva,) trots att "alla andra" har skaffat "riktiga" jobb. 5/5!

Charmaine Wilkerson, Black Cake
Sist men inte minst romanen jag läser nu som verkligen är en berättelse att fastna i. Korta kapitel, vilket störde mig i början men som nu gör det omöjligt att sluta läsa. Ett syskonpar får reda på en mörk familjehemlighet efter att deras mor gått bort, berättelsen rör sig på flera tidsplan och kretsar kring flera karaktärer men (i alla fall än så länge) utan att förvirra.

Inga kommentarer:

Ner mot marken, upp mot himlen

Jag lunchar med J och vi hinner påbörja planering inför sommaren, planen är att åka tillsammans utan oäkta hälfter men med barn hela vägen u...