torsdag 2 december 2010

Vinter så in i Norden

Häromdagen var det en programledare i Gomorron Sverige som i ett samtal med en annan tv-studio undrade om det kalla vädret var ett stort samtalsämne för dagen varpå mannen i den andra studion svarade ungefär så här:

"Det är vinter nu, kan vi inte sluta tjata om att det är så kallt?"

Word. 

Här i Göteborg, i en stad som av geografiska orsaker i och för sig inte brukar få så hemskt mycket snö, ser man dagligen tidningsrubriker av typen "Snökaoset fortsätter!" och "Snökaoset orsakar trafikförseningar!". Man kan ibland undra om folk i den södra halvan av Sverige tror att de bor i Sydeuropa. Det gör ni inte. Tro mig.*




*En annan orsak till rabaldret kan förvisso vara att man i svenska medier älskar ordet 'kaos'. Allt är kaos. Är det inte snökaos är det Idolkaos eller drogkaos eller julkaos eller shoppingkaos eller bloggkaos eller trafikkaos eller tågkaos eller... ja, ni förstår min poäng.

4 kommentarer:

Jessica sa...

Läs Idas blogg för typ februari det här året, det går i precis samma tonfall :)

Nina sa...

Haha, ja jag kan tänka mig att det är måånga andra som tänker samma sak. Kanske är det ett enkelt sätt att få lite spänning i vardagen. Man stiger upp på morgonen och ser ut genom fönstret och ba:

"SNÖKAOS!!!"

Jessica sa...

Åh, jag ser nu framför mig hur du gör det! ;)

Temumriken sa...

Sverige lider av kaosbrist.

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...