söndag 9 september 2012

Vinna

Är jag en sån som vinner saker? Det frågar jag mig denna söndagsförmiddag, sittandes i min säng med en vattenflaska och en fånig känsla av att jag låtsas vara Carrie Bradshaw. Men tillbaka till vinnandet. Jag vet att min morfar var det, en sån som vann saker alltså, och jag undrar om det också gäller mig.  

När jag var kanske fjorton vann jag en vinyl med The White Stripes från Radio X3M. Tävlingen gick ut på att man per sms skulle gissa vilken färg radioprataren hade på kalsongerna. Fantasifullt X3M, där plockade ni verkligen fram de stora kanonerna. 

För några månader sen deltog jag i en enkät som handlade om Göteborgs Filmfestival. Man kunde vinna lite smågrejor: en tygkasse, en t-shirt, en mössa, en nyckelring. Jag vann.

Nu har jag vunnit igen, en bok den här gången. Tävlingen gick ut på att skriva kort om en bok man ser fram emot i höst (jag återkommer till mitt förslag i ett framtida blogginlägg).

Jag vet vad ni tänker, tre vinster på mer än tio år, det är väl ingenting att skryta med. Det märkliga är dock att jag sällan deltar i tävlingar. Men när jag gör det händer det väldigt ofta att jag vinner. Det här med att mina vinster sen kommer från tävlingar med ganska få deltagare, det tycker jag att vi struntar i. Visst? För det är mycket roligare att tänka på mitt vinnande som nånting jag har ärvt av min morfar. 

7 kommentarer:

Mia Skrifver sa...

Tycker du lugnt kan betrakta dej som en vinnare.

Jessica sa...

Själv deltog jag speciellt som liten i ALLA tävlingar som fanns i matbutiker. Vann aldrig. En gång ryckte jag mamma i ärmen och sa att man kunde vinna en Bryan Adams-biljett, kanske ville hon också fylla i en kupong.

Hon vann.

Nina sa...

Vad hemskt! Och egentligen på två nivåer eftersom jag inte tycker om Bryan Adams, haha. Nånej. Fick du åtminstone gå med henne på konserten?

Jessica sa...

Nä, jag var sju år plus att hon vann bara en biljett (lame!). Skulle jag ha vunnit skulle jag ändå ha gett den åt henne, men principen liksom!

Nina sa...

Konstigt att de bara lottade ut en biljett. Det var ju iofs under laman. :P

Karin sa...

Jag har också vunnit en skiva från Radio X3M. De hade en webbfråga som jag svarade på. Frågan löd "Vad är Pedersöre?". Jag tyckte det var en så konstig fråga att jag var tvungen att svara och -tadaa- vann.

Nina sa...

Haha! Vilken fråga! Fanns det många förslag? Typ att det är en maträtt eller en sjukdom? Blir nyfiken.

Iskall vår

Det finns inte så mycket att säga om februari, det var en månad som gick fort, den var bättre än januari (krävs iofs inte mycket för att lyc...