måndag 28 oktober 2013

All them books

Har egentligen bara en sak att säga just nu: The Goldfinch! Sällan har väl en bok hypats så mycket i förväg. Men Donna Tartt som har skrivit den hyllade romanen The Secret History och The Little Friend skriver ungefär en roman vart tionde år, så det är inte så konstigt att förväntningarna har varit höga. Så här 200 sidor in i The Goldfinch kan jag säga att den hittills är min Tartt-favorit. Och se så fin den är!


I övrigt har jag börjat recensera lite igen, för några veckor sen skrev jag om Robert Åsbackas senaste bok i Ny Tid, den recensionen hittar du här, och nu i helgen var det dags för Kaj Hedmans senaste diktsamling, den recensionen hittar du här. Det har verkligen tagit sin tid att hitta tillbaka till recensionslusten, men nu är den här. Jag får bara försöka välja uppdrag lite noggrannare så inte all min lediga tid plötsligt går åt att frilansa.

Nu ska jag strax ta fram min fryspizza ur ugnen (ja, det är faktiskt okej med halvfabrikat när man har cyklat till jobbet i halvstorm klockan fyra på natten, sådeså!) och läsa lite mera Tartt. Mmmmm.

Inga kommentarer:

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...