fredag 31 oktober 2014

Mer släktskap och ändå inte

Så här ser de två böckerna jag har läst senast ut, en ganska märklig slump (?):

Bortvänd rödhårig flicka


Bortvänd rödblond flicka

Jag kan berätta att bok nummer ett, Livets & dödens villkor  inte var så där jättebra. Eller, jag tycker alltid om Bauers språk och miljöbeskrivningar, och jag tycker att hennes huvudperson Ruby har stort potential. Men det är som om intrigen hastas fram, eller inte byggs upp tillräckligt. Den första halvan lovar så mycket, men det blir ganska platt fall mot slutet. En helt okej bok om man tycker om att läsa om fuktiga engelska kuststäder, men ska man läsa Bauer skulle jag föreslå hennes föregående bok Rubbernecker eller hennes allra första bok, Blacklands.

Bok nummer två däremot, The Uses of Enchantment av Heidi Julavits - så intressant! Jag är inte helt säker på att jag fattar hur allt hänger ihop nu när jag har läst ut den, men jag är inte heller säker på att det är meningen. Här heter huvudpersonen Mary, när hon går i högstadiet kidnappas hon av en främmande man som för bort henne och förgriper sig på henne. Eller? Man nästan säga att detta "eller" är bokens egentliga huvudperson, titeln är hämtad (fräckt stulen) från Bruno Bettelheims berömda verk där han med hjälp av freudiansk psykologi analyserar en rad klassiska sagor av bröderna Grimm. 

Julavits bok handlar om hur berättandeakten omformar individen, hur gränsen mellan lögn och sanning dels inte alltid kan urskiljas, dels kanske är irrelevant. En rad psykologer tar sig an fallet Mary med varierande resultat, och detta varvas med kapitel där hon och hennes dysfunktionella systrar i vuxen ålder försöker ordna upp sin avlidna mammas hem, samt med kapitel med rubriken "What might have happened". En väldigt annorlunda och trollbindande historia. Plockade upp boken på biblioteket eftersom jag har stött på noveller av Julavits tidigare och blivit nyfiken och jag är glad över att jag äntligen gjorde slag i saken.

Inga kommentarer:

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...